Filharmonia-logo
Tytuł artykułu

Koncert organowy

Opis koncertu

Ozdobnik - nuty

Zdjecie koszalin organy2.jpg

Godzina koncertu19.07.2013 r., godz. 19:15

Miejsce koncertuKoszalin, katerda NMP

Opis rozszerzony:

Ludmiła Gołub (Rosja) organy
Zespół Trifolium
(Lwowski Zespół Muzyki Barokowej)
– muzyka ponad granicami:
Bożena Korczyńska
(Ukraina) sopiłka
Anastazja Arbuzowa
(Ukraina) sopiłka, sopran
Krzysztof Firlus
viola da gamba (gościnnie)
Marek Toporowski
klawesyn


Program:

Jakub Sowa

1545-1593
Salve Regina

Johann Sebastian Bach
1685-1750
Koncert a-moll (wg Vivaldiego) BWV 593

Louis Vierne
1870-1937
Chorał z Symfonii e-moll op. 20

Charles Ives
1874-1954
Wariacje nt. America

MUZYKA POLSKIEGO BAROKU
w wykonaniu zespołu Trifolium:

Marcin Mielczewski
1600-1651
Canzona

Adam Jarzębski
zm. 1649
Concerto „Chromatica”

Franciszek Kottritsch
1727?-1787
Stabat Mater

Amando Ivančić
1727-1790? 
Trio na flet, violę da gamba i basso continuo

Antoni Milwid
1755-1837 
Kantata Semper mi Jesu


Ludmiła Gołub
Ukończyła w Konserwatorium Moskiewskim studia gry na fortepianie, klawesynie i organach w klasie profesora Roiz-mana. Uczestniczyła w licznych festiwalach międzynarodowych. Repertuar artystki zawiera liczne dzieła organowe Bacha, Mozarta, Brahmsa, Francka, a także dzieła organowe z orkiestrą Haendla, Bacha, Mozarta, Salieriego, Haydna, Poulenca, Hindemitha, Křeneka, Mansuriana, Słonimskiego. Jest szczególnie zainteresowana muzyką XX wieku. Wykonała po raz pierwszy w Rosji utwory takich kompozytorów jak: Ivesa, Messiaena, Joliveta, Ligetiego, Kagela i innych. W ostatnim czasie szczególnie godne uwagi było wykonanie francuskiej muzyki na fortepian i organy (z Nikołajem Pietrowem). Wykonuje często dzieła organowe kompozytorów rosyjskich: Szostakowicza, Denisowa, Słonimskiego, Szczedrina. Grała pod batutą wybitnych dyrygentów (Rożdżestwienskij, Swietłanow, Snajski, Kogan, Kitajenko, Lazariew, Menuhin, Boulez). Często wykonuje repertuar zawierający instrumenty solowe towarzyszące organom – jak skrzypce, wiolonczela, trąbka, puzon, obój – i inne instrumenty, co w Rosji jest nowym zjawiskiem. Jako solistka i muzyk orkiestrowy Moskiewskiej Filharmonii uczestniczyła w premierach Symfonii Gubajduliny i Requiem Schnittkego, Utwory te wykonywała na licznych tournées do Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Finlandii – i innych krajów – przeżywając przygodę z najbardziej wartościowymi nurtami współczesnej muzyki; także rosyjskiej.


Zespół Trifolium
Wyjątkowy, przekraczający granice, polsko-ukraiński projekt muzyczny. Jedyne w swoim rodzaju połączenie ukraińskiej odmiany fletu prostego - sopiłki, śpiewu i klawesynu (a czasem i innych instrumentów klawiszowych), do którego czasem dołącza się viola da gamba. Choć repertuar zespołu składa się przede wszystkim z utworów muzyki XVII i XVIII wieku – ze szczególnym uwzględnieniem muzyki dawnej I Rzeczpospolitej – muzycy eksperymentują również chętnie w stylu classical-crossover, uzupełniając programy m.in. o opracowania ukraińskich pieśni ludowych i muzykę współczesną.


Bożena Korczyńska
Jest jedną z najciekawszych postaci współczesnego wykonawstwa muzycznego na Ukrainie. Urodzona we Lwowie, córka Myrosława Korczyńskiego, prekursora sztuki gry na artystycznej sopiłce. Uważana za jedną z najwybitniejszych wirtuozek tego instrumentu. Współpracuje z wieloma zespołami i solistami, publikuje artykuły i tłumaczenia prac specjalistycznych dotyczących problematyki gry na sopiłce, flecie prostym i dawnych praktyk wykonawczych. Ukończyła lwowską Akademię Muzyczną w klasie swojego ojca, a następnie odbyła staż przy Katedrze Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Kijowie. Laureatka wielu konkursów gry na instrumentach ludowych, m.in. Konkursu Gry na Ukraińskich Instrumentach Ludowych w Charkowie (1998, I nagroda). Uczy gry na sopiłce we Lwowskiej Państwowej Średniej Szkole Muzycznej, wykłada również we Lwowskiej Akademii Muzycznej im. Łysenki. Od kilku lat współpracuje z Markiem Toporowskim i Concerto Polacco – m.in. w projekcie łączącym muzykę barokową ze współczesnymi kompozycjami opartymi na tematach ludowych.


Anastazja Arbuzowa
Sopranistka oraz artystka grająca na sopiłce ukraińskiej. Ukończyła lwowską Akademię Muzyczną w klasach najwybitniejszej współczesnej ukraińskiej sopiłkarki – Bożeny Korczyńskiej oraz w klasie dyrygentury chóralnej. Występuje regularnie z czołowym ukraińskim chórem kameralnym A capella Leopolis, który propaguje historycznie wykonawstwo muzyki dawnej na terenie Ukrainy. Laureatka międzynarodowych konkursów muzycznych (I nagroda na III Międzynarodowym Konkursie Wykonawców na Ukraińskich Instrumentach Ludowych w Charkowie w 2004 oraz I nagroda na VII Międzynarodowym Konkursie „Sribnyj dzwin” w Użhorodzie w 2006). W semestrze letnim 2011/12 przebywała w Katowicach jako stypendystka programu Gaude Polonia pod opieką autorską Marka Toporowskiego (muzyka dawna) i Macieja Bartczaka (śpiew solowy), zaś w semestrze zimowym 2012/13 jako stypendystka Lion’s Club Barbórka Katowice.


Krzysztof Firlus
Z powodzeniem łączy karierę solisty – kontrabasisty i wirtuoza gry na violi da gamba. Wykłada grę kontrabasową w Akademii Muzycznej w Krakowie, jest również zastępcą koncertmistrza grupy kontrabasów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Jako kameralista współpracuje z Kwartetem Śląskim (nagranie płyty Tansman - od tria do oktetu, 2010 r.), z zespołem muzyki dawnej „Concerto Polacco” oraz z kwartetem kontrabasowym „Ace of Bass”, z Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą Kameralną AUKSO czy Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Jako muzyk grający na violi da gamba jest członkiem zespołu muzyki dawnej Extempore oraz consortu viol Gambasada. Studia ukończył w katowickiej Akademii Muzycznej (kontrabas pod kierunkiem Jana Kotuli – 2007, viola da gamba pod kierunkiem wybitnego angielskiego gambisty Marka Caudle – 2011). Jest laureatem 6 konkursów kontrabasowych. W 2009 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.


Marek Toporowski
Jest profesorem klawesynu, kierownikiem Katedry Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych Akademii Muzycznej w Katowicach. Założycielem czołowego polskiego zespołu specjalizującego się w wykonywaniu barokowej muzyki oratoryjno-kantatowej Concerto Polacco. W 1985 roku otrzymał I nagrodę Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie. Harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest solistą-klawesynistą i organistą, także dyrygentem. Zainteresowanie grą na instrumentach klawiszowych wciąż poszerza o nowe obszary: koncerty na klawikordzie, historycznych fortepianach, organach Hammonda. Studiował w Polsce, Francji, Niemczech i Holandii. Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkunastu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji.



BILETY:
10 zł (ulgowy) i 15 zł (normalny) do nabycia:
- w dniu koncertu od godz. 18.00 przed katedrą NMP
- Biuro Turysta, ul. Andersa 2, godz. 9.30-17.00, tel. 94 342 45 11

Festiwal Finansują:

Sponsorzy:

            sponsor-toyota 

© 2018 Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie

Wykonanie: WEBSERWIS