Filharmonia-logo
Tytuł artykułu

Koncert symfoniczny

Opis koncertu

Ozdobnik - nuty

Zdjecie 09.05.14.jpg

Godzina koncertu9.05.2014 r., godz. 17:00

Miejsce koncertuKoszalin, nowa filharmonia

Opis rozszerzony:

10. rocznica przystąpienia Polski do UE oraz 195. urodziny St. Moniuszki

Piotr Deptuch
dyrygent
Ingrida Gapova (Słowacja) sopran
Marta Motkowicz alt
Jingxing Tan (Chiny) tenor
Łukasz Motkowicz baryton
Chór „Canzona” z Centrum Kultury 105 w Koszalinie
Chór Akademii Sztuki ze Szczecina
Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej


Stanisław Moniuszko Bajka
Stanisław Moniuszko Tańce góralskie
Ludwig van Beethoven IX symfonia d-moll op. 125


Piotr Deptuch
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, w której w roku 1991 ukończył studia dyrygenckie w klasie prof. Stanisława Wisłockiego, oraz studia w zakresie teorii muzyki. Zaraz po otrzymaniu dyplomu wziął udział w kursach mistrzowskich prowadzonych w Stuttgarcie przez Johna Eliota Gardinera, skoncentrowanych wokół stylowej interpretacji dzieł operowych Wolfganga Amadeusza Mozarta. W roku 1991 rozpoczął współpracę z Operą Wrocławską, gdzie wziął udział w przygotowaniu Rigoletta Verdiego, Włoszki w Algierze Rossiniego, oraz Toski Pucciniego. W marcu 1993 zadebiutował Operze i Operetce w Szczecinie prowadząc spektakl Traviaty Verdiego. Współpraca ze szczecińską sceną trwała nieprzerwanie do 2013 roku. Dyrygent uczestniczył tu w przygotowaniu takich dzieł jak: Carmen Bizeta, Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego, Trubadur Verdiego, West Side Story Bernsteina, Straszny dwór Moniuszki, Fidelio Beethovena, oraz Kawaler srebrnej róży R. Straussa. W roku 1996 na dziedzińcu Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie zaprezentował II akt Zemsty nietoperza J. Straussa, a 2 lata później przygotował muzycznie spektakl baletowy Miłość, Flamenco, Gershwin, oparty na balecie El Amor brujo Manuela de Falli, oraz fragmentach opery Porgy and Bess Gershwina. W roku 2001 brał czynny dział w prezentacji wszystkich arii Verdiego wykonywanych w 100 rocznicę śmierci wielkiego kompozytora. Kolejnymi premierami zrealizowanymi przez dyrygenta były: Hrabina Moniuszki (2004), La serva padrona Pergolesiego (2006) Piękna Helena (2009) i Robinson Crusoe Offenbacha (2013), oraz Lunatyczka Belliniego (2009) W latach 2007 - 2012 Piotr Deptuch pełnił w szczecińskiej Operze funkcję kierownika muzycznego i konsultanta repertuarowego. W roku 1993 dyrygent rozpoczął współpracę z zespołem bydgoskiej Opery Nova, przygotowując premierę komicznej opery Haydna Aptekarz, wykonaną z orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis. Związki z bydgoską sceną zaowocowały poszerzeniem repertuaru o: Czarodziejski flet i Don Giovanniego Mozarta, Turandot Pucciniego, oraz Cara i cieślę Lortzinga. W roku 1993 dyrygent otrzymał zaproszenie współpracy z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi od ówczesnego szefa tej sceny Antoniego Wicherka, czego efektem był aktywny udział w realizacji polskiej prapremiery opery Pendereckiego Ubu Rex. Ważnym momentem był współudział w wykonaniu tego dzieła podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień 1994, która to prezentacja otrzymała prestiżową nagrodę Orfeusza. W roku 1995 Piotr Deptuch związał się z zespołem Teatru Wielkiego w Poznaniu, współpracując wówczas przy realizacji wszystkich większych premier: m. in. Nabucca, Elektry (Theodorakis) i Toski. Przygotował również własną realizację muzyczną operetki Lehara Kraina uśmiechu oraz premierę Wesela Figara Mozarta. Dyrygent współpracował z wieloma polskimi zespołami orkiestrowymi, a jego zagraniczne występy obejmują Niemcy, Austrię, Szwajcarię, Belgię, Holandię, Francję i Ukrainę. Piotr Deptuch czynnie zajmuje się również publicystyką muzyczną, publikując m in. w wydawanej przez PWN Klasyce, Operomanii, Muzyce w Mieście i Ruchu Muzycznym. Od roku 2004 współpracuje z Programem II Polskiego Radia. W roku 2002 Piotr Deptuch na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza przygotował obszerny materiał poświęcony osobie i twórczości Karola Szymanowskiego, dostępny na stronach www.culture.pl.


Ingrida Gapova
Urodziła się na Słowacji. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 6 lat, grając na fortepianie. Naukę kontynuowała w Konserwatorium w Zilinie (Słowacja) w klasie śpiewu, a następnie w Akademii Muzycznej w Bańskiej Bystrzycy. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Hanny Michalak. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodoweg Swe wokalne umiejętności rozwijała w mistrzowskich kursach wokalnych prowadzonych przez Andreja Kucharskiego (Austria), Karlę Bytnarową (Czechy), Sarę Meredith (USA), Sergeja Kopčáka (Słowacja), Helenę Łazarską, Macieja Witkiewicza, Marka Rzepkę (Leipzig, Hochschule für Music und Theater), Prof. Henrykę Januszewską  oraz Paula Esswooda. Laureatka wielu konkursów wokalnych, m.in. II nagroda oraz 3 nagrody pozaregulaminowe na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków w Częstochowie (2009), II nagroda na XI Międzyuczelnianym Konkursie „ W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej” w Katowicach (2009), I nagroda oraz 4 nagrody specjalne na IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Złote głosy Mazowsza”, Grand Prix na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym Impressio Art, Sopot 2009 w ramach Letniej Akademii Śpiewu oraz III nagroda i 5 nagród specjalnych na 48. Międzynarodowych Konkursie im. Antonína Dvořáka w Republice Czeskiej (2013). W repertuarze artystka ma wiele dzieł oratoryjno-kantatowych (J.S. Bach: Pasja wg Św. Jana, Magnificat, S. Brixi: Magnificat, kantaty D. Buxtehudego, J. Haydn: Stabat Mater, W. Kilar: Angelus, W.A. Mozarta: Msza Koronacyjna, Requiem, G.B. Pergolesi: kantata "Orfeo", Stabat Mater, A. Vivaldi: Nulla in mundo pax sincera i inne. W jej repertuarze operowym znajdują się m.in.: partie Paminy oraz I Damy z "Czarodziejskiego fletu" W.A. Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, Opera Nova Bydgoszcz), Zuzanny oraz Barbariny z "Wesela Figara" W.A. Mozarta (Teatr Wielki Warszawa, Opera Bałtycka Gdańsk), Micaëli z opery "Carmen" G. Bizeta (Opera Bałtycka Gdańsk), Małgosi z opery "Jaś i Małgosia" Humperdincka Opera Nova Bydgoszcz), Xenii z "Borysa Godunowa" M. Musorgskiego (Teatr Wielki Warszawa), Anniny z "Traviaty" G.Verdiego (Opera Bałtycka Gdańsk), Hanny w "Strasznym dworze" St. Moniuszki (Opera Nova Bydgoszcz), Belindy w "Dydonie i Eneaszu" H. Purcella (Opera Nova Bydgoszcz). W sezonie 2009/2010 na deskach Opery Narodowej w Warszawie kreowała postać She w prapremierze opery "The Sudden Rain" Aleksandra Nowaka, z którego utworami wystąpiła również na otwarciu Festiwalu Warszawska Jesień w 2013 roku. Współpracuje z Operą Bałtycką w Gdańsku oraz z Teatrem Wielkim w Warszawie. Nagrała z zespołem Goldberg Baroque Ensemble dla Sarton records światowe premiery Christmas Cantatas of 18th century Gdansk; Lent Cantatas of 18th century Gdansk oraz Passio Christi - Johann Balthasar Christian Freislich. W październiku 2013 została zaproszona przez zespół muzyki współczesnej TAC na koncert w Santiago de Compostela (Hiszpania). Z tym samym zespołem wystąpi na Festiwalach muzyki współczesnej w Cuenca oraz Granadzie w Hiszpanii.


Marta Motkowicz
Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu prof. Agaty Młynarskiej-Klonowskiej. Dyplom z wyróżnieniem (2012). W sierpniu 2012 roku otrzymała Grand Prix oraz Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie arii oratoryjnej na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym Impressio Art w ramach 4. Letniej Akademii Śpiewu w Sopocie. Laureatka I miejsca oraz Nagrody Specjalnej za wyróżniające się wykonanie pieśni Fryderyka Chopina na X Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju w kategorii oratoryjno-pieśniarskiej (2010). Zdobywczyni Nagrody Dyrektora Wydziału Kultury Jarosława Brody na I Akademickim Konkursie Interpretacji Pieśni Fryderyka Chopina i Roberta Schumanna (2010). W kwietniu b.r. debiutowała w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie partią Pazia w Lohengrinie Ryszarda Wagnera. Brała udział w licznych festiwalach, min w XXI Międzynarodowym Festiwalu „Maj z muzyką dawną”, podczas którego kreowała rolę Ottona w Koronacji Poppei Claudio Monteverdiego, 50. Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie Zdroju, III Operowym Forum Młodych w Operze Nova w Bydgoszczy, gdzie wykonała partię Frau Reich w spektaklu Wesołe Kumoszki z Windsoru Otto Nicolaia, w II Letnim Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, V Międzynarodowym Letnim Festiwalu Muzycznym „Muzyka i Słowo u Jezuitów” w Jastrzębiej Górze, Koncercie Finałowym X Międzynarodowego Festiwalu Chórów Chłopięcych w Poznaniu. Występowała z Kwartetem Prima Vista, Symfonią Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej i Filharmonii Dolnośląskiej. Uczestniczyła w kursach wokalnych prowadzonych min. przez Eytana Pessena, Izabelę Kłosińską, Carl Richardson, Andreasa Baumanna, Stefanię Kałużę, Elle Susmanek oraz w Kursach Mistrzowskich Maestry Teresy Żylis-Gara w Radziejowicach. W sezonie artystycznym 2013/2014 uczestniczka Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Jest także absolwentką Wydziału Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego.


Jingxing Tan
urodził się 14 kwietnia 1988 roku w Henan (Chiny). W 1996 roku rozpoczął naukę gry na flecie, którą kontynuował przez 7 lat. W wieku 17 lat zaczął pobierać lekcje śpiewu w liceum. Jego matka jest śpiewaczką w tradycyjnej Pekińskiej Operze. W roku 2010 przyjechał do Polski, by podjąć naukę śpiewu w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Obecnie jest studentem drugiego roku w klasie prof. zw. Piotra Kusiewicza. W roku 2012 występował podczas szeregu koncertów, jednak najważniejszym wydarzeniem był spektakl operowy Le Villi G. Pucciniego, w którym śpiewał główną rolę (Roberto) na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Wydarzenie to odbyło się w czerwcu 2012 r., a było poprzedzone wystawieniem opery w wersji koncertowej (maj 2012 r.). Jingxing Tan był wówczas studentem pierwszego roku śpiewu operowego. Po premierze otrzymał bardzo pochlebne recenzje, m.in.: Pięknym, czystym, bardzo mocnym tenorem o oryginalnej barwie, jaki rzadko słyszy się w Operze Bałtyckiej. (Ł. Rudziński) …w tej samej roli obsadzony został młodziutki Chińczyk, student pierwszego roku Wydziału Wokalno-Aktorskiego (Jingxing Tan) i to właśnie jego rola zostanie zapamiętana na bardzo długo. Czekam z niecierpliwością na kolejne jego występy, posiada ogromny talent. (K.Syguła) Rewelacją w roli niewiernego narzeczonego był zaledwie 24-letni tenor, Chińczyk Jingxing Tan, student I roku. Jeśli tak śpiewa teraz, to co będzie za parę lat? (D. Szwarcman) W tym samym roku śpiewał w towarzyszeniu kameralnej orkiestry podczas Koncertu Jesiennego w Szczecinie. W lutym 2013 roku wystąpił podczas koncertu w cyklu Muzyka na Zamku w Bytowie. Na początku maja br zaprezentował się wroli Rinuccia w operze Gianni Schicchi na scenie Opery Bałtyckiej. W maju 2013 roku Jingxing Tan miał znaczący debiut na gruncie muzyki oratoryjnej. Zaśpiewał z wielkim powodzeniem partię Łabędzia w dziele Carla Orfa Carmina burana, którego wykonanie miało miejsce podczas 52. Festiwalu w Łańcucie. Koncert prowadził maestro Tadeusz Wojciechowski.


Łukasz Motkowicz
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Laureat wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych, w tym: II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Sztuki Muzycznej XXI wieku w Kijowie (2004), I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej XXI wieku w Lonigo we Włoszech (2005), I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Kownie na Litwie oraz wyróżnienie na Międzyuczelnianym Konkursie Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (2007), III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Mikulasa Schneider-Trnawskiego (2010), laureat Nagrody Specjalnej Grand Prix de l’Opera w Bukareszcie, Rumunia (2013). Dwukrotny Stypendysta Ministra Kultury Waldemara Dąbrowskiego oraz Bogdana Zdrojewskiego, dwukrotny Stypendysta Prezydenta Wrocławia Rafała Dudkiewicza oraz Marszałka Województwa Dolnośląskiego. W lutym 2010 roku debiutował tytułową rolą w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego w Teatrze Operowym w Koszycach na Słowacji. W latach 2010-2012 był solistą Opery Nova w Bydgoszczy. W 2012 roku debiutował w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Obecnie współpracuje z Operą Narodową w Bukareszcie w Rumunii, jest także uczestnikiem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie.



BILETY:
I strefa: 50, 45 zł
II strefa: 35, 30 zł

Rezerwacja i sprzedaż:
- Kasa biletowa Filharmonii Koszalińskiej (tel. 94 342 62 20) w godz. 11.00-15.00
- Biuro Turysta, ul. Andersa 2 (tel. 94 342 45 11) w godz. 9.30-17.00

Sponsorzy:

            sponsor-firmus  

© 2017 Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie

Wykonanie: WEBSERWIS