Filharmonia-logo
Tytuł artykułu

Koncert organowy

Opis koncertu

Ozdobnik - nuty

Zdjecie koszalin organy2.jpg

Godzina koncertu4.07.2014 r., godz. 19:15

Miejsce koncertuKoszalin, katedra NMP

Opis rozszerzony:

48. Międzynarodowy Festiwal Organowy

Peter Planyavsky
(Austria) organy
Chór Opery na Zamku (Szczecin)
Małgorzata Bornowska dyrygent
Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej


Program:

Alexandre Pierre François Boëly
1785-1858
Fantasia B-dur

Felix Mendelssohn Bartholdy
1809-1847
– Andante con variazioni
– Allegro d-moll

Improwizacje

Arvo Pärt
1935
Berliner Messe na chór i orkiestrę smyczkową
1. Kyrie
2. Gloria
3. Erster Alleluiavers
4. Zweiter Alleluiavers
5. Veni Sancte Spiritus
6. Credo
7. Sanctus
8. Agnus Dei

Józef Świder
1930-2014
Moja piosnka (do słów C. K. Norwida)

Juliusz Łuciuk
1927
O ziemio polska (sł. Jan Paweł II)


Peter Planyavsky
urodzony w 1947 w Wiedniu. Studiował organy u Antona Heillera. Jego działalność jest ściśle związana z katedrą św. Stefana w Wiedniu, w której pełnił kolejno funkcje organisty (1969-1983), dyrektora muzycznego (1983-1990) i ponownie organisty (1991-2005). Jest nie tylko znakomitym wykonawcą, ale również cenionym improwizatorem, kompozytorem i dyrygentem. Jako improwizator jest laureatem pierwszych nagród konkursów w Grazu (1968) i Norymberdze (1974). Jako dyrygent specjalizuje się w przywracaniu zapomnianego repertuaru na organy i orkiestrę (Guilmant, Peeters, Rheinberger, Jongen, Heiller, Casella, Hanson, Sowerby, Respighi, Copland, Langlais). Jako dyrektor muzyczny Katedry św. Stefana prowadził wykonania licznych dzieł oratoryjnych (m.in. Msza h-moll Bacha z Dallas Symphony Chorale oraz Requiem Mozarta z okazji uroczystości żałobnych ku czci cesarzowej Zity). Od1980 jest profesorem gry organowej, improwizacji i praktyki liturgicznej w Hochschule für Musik w Wiedniu; w latach 1996-2003 pełnił funkcję Dziekana Wydziału Muzyki Kościelnej. Juror ponad 40 najważniejszych konkursów organowych (Haarlem, St. Albans, Nürnberg, Chartres, Paris, Odense, Brno itd.). Jest również autorem licznych artykułów poświęconych muzyce kościelnej i organowej. Koncertował na całym świecie, zarejestrował ponad 20 płyt solowych (m.in. wszystkie dzieła organowe Brahmsa i Mendelssohna). Jest również cenionym kompozytorem; chętnie stosowaną przez niego praktyką kompozytorską jest parodia. Najważniejszym dziełem tego typu jest  „Der zufriedengestellte Autobus”, dla którego inspirację stanowiła kantata Bacha „Der zufriedengestellte Aeolus”. Utwór ten wykonano już ponad 40 razy.


Małgorzata Bornowska
ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Chopina w Warszawie oraz dwuletnie podyplomowe studia w zakresie chórmistrzostwa na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2011 uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie: dyrygentura. Współpracowała ze Szczecińskim Chórem Chłopięcym „Słowiki” oraz – jako konsultant wokalny – z Chórem Kameralnym Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu. Od 2005 jest kierownikiem chóru Opery na Zamku w Szczecinie, który przygotowała do następujących premier: Rycerskość wieśniacza Mascagniego, Pajace Leoncavalla, Holender tułacz i Lohengrin Wagnera, Wesele Figara Mozarta, Wiedeńska krew oraz Zemsta nietoperza J. Straussa, Kraina uśmiechu Lehára, Piękna Helena Offenbacha, Fidelio Beethovena, The Fairy Queen Purcella, Lunatyczka Belliniego, Traviata Verdiego, Madame Butterfly Pucciniego, Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego oraz dzieł oratoryjnych: Requiem polskie Pendereckiego, Stabat Mater Szymanowskiego, Messa di Gloria Pucciniego, Requiem Verdiego, Requiem dla mojego przyjaciela Preisnera, Msza Nelsońska Haydna czy Requiem Schnittkego. Ponadto prowadzi własną działalność koncertową ze swoim zespołem, realizując zarówno utwory a cappella, jak i wokalno-instrumentalne. Na swoim koncie ma również kierownictwo muzyczne nad wodewilem dla dzieci Farfurka królowej Bony M. Drobnera oraz spektaklem o tematyce niepodległościowej: Dla Niepodległej.


Chór Opery na Zamku
swoją działalność rozpoczął wraz z powstaniem pierwszej sceny operowej w powojennym Szczecinie w 1956 roku. Występuje przede wszystkim w przedstawieniach operowych i operetkowych, choć w swoim repertuarze posiada także dzieła oratoryjne oraz a cappella. Od ponad 8 lat, pod kierownictwem Małgorzaty Bornowskiej, prowadzi własną działalność koncertową, wykonując zarówno duże dzieła z repertuaru wokalno-instrumentalnego, jak m.in.: Requiem C-dur Charlesa Gounoda, Koncert kolęd w opracowaniu Macieja Małeckiego na chór i kameralną orkiestrę smyczkową, Mała msza uroczysta Gioacchino Rossiniego, Msza uroczysta Kazimierza Wiłkomirskiego, jak i dzieła a cappella, m.in.: Cztery motety na czas pokuty czy Salve regina Francisa Poulenca, Totus tuus Henryka Mikołaja Góreckiego, Magnificat Arvo Pärta, pieśni wielkopostne György Deák-Bárdosa. Chór ma nadto na swym koncie nagrania dzieł operowych Stanisława Moniuszki: Paria, Flis oraz Verbum nobile – nagrodzone w 2013 nagrodą International Classical Music Awards (ICMA) w kategorii Opera, uznawaną za najbardziej prestiżowe wyróżnienie w świecie fonografii klasycznej.



Bilety: 10 i 15 zł
- Filharmonia Koszalińska w godz. 11.00-15.00
- na godzinę przed koncertem przy katedrze NMP

Festiwal Finansują:

Sponsorzy:

            sponsor-firmus  

© 2017 Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie

Wykonanie: WEBSERWIS