Filharmonia-logo
Tytuł artykułu

Koncert symfoniczny

Opis koncertu

Ozdobnik - nuty

Zdjecie 06.03.15.jpg

Godzina koncertu6.03.2015 r., godz. 18:30

Miejsce koncertuKoszalin, Filharmonia Koszalińska

Opis rozszerzony:

Frank Zacher dyrygent
Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej

Ryszard Wagner Uwertura „Polonia”
Tadeusz Szeligowski Koncert na orkiestrę
Emil Młynarski Symfonia F-dur „Polonia” op. 14

Nieco na przekór koncert odkrywający polską muzykę poprowadzi ceniony niemiecki dyrygent Frank Zacher, jednakże w kontekście prezentowanego programu stanowi to spójną całość. Żadne z trzech dzieł, które wykona tego dnia orkiestra Filharmonii Koszalińskiej nie powstało w Polsce, lecz wszystkie są ściśle związane z jej trudną historią.

Swoistą pigułkę polskości stanowi skomponowana przez Ryszarda Wagnera w wieku 23 lat Uwertura „Polonia”. To niezwykle bogate dzieło powstało pod wrażeniem jedności i odwagi Polaków podczas Powstania Listopadowego, które to niestety było początkiem okresu gdy Polska zniknęła z mapy Europy. W treści utworu znajdziemy tematy z „Mazurka Dąbrowskiego”, „Witaj, majowa jutrzenko” oraz hymnu „Legionów Litewskich”.

Głównym punktem programu będzie wykonanie Symfonii F-dur „Polonia” op. 14 Emila Młynarskiego, który w 1900 r. był współzałożycielem i pierwszym dyrygentem Filharmonii Warszawskiej. Jako dyrygent zdobył uznanie w całej Europie. Prezentowana symfonia powstała po tragicznym w jego życiu wydarzeniu, jakim była śmierć córki w 1910 roku. Utwór rozpoczyna się w umiarkowanym tempie, malując melancholijne obrazy, wśród których wnikliwy słuchacz odnajdzie cytaty z „Bogurodzicy”. Zgodnie z tradycją monumentalnej późno-romantycznej symfoniki kolejne części budują coraz większe napięcie od adagio, aż po szybkie i momentami majestatyczne w czwartej części tempo, wyrażając w ten sposób dramatyczne i bohaterskie motywy symbolizujące patriotyczny ruch narodu polskiego.

Swoje miejsce w programie znalazł także rzadko wykonywany Koncert na orkiestrę Tadeusza Szeligowskiego, napisany w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Utwór powstał podczas pobytu autora na studiach w Paryżu w 1930 roku i stanowił podsumowanie jego paryskich doświadczeń.

Program koncertu zostanie wykonany przez orkiestrę w najbliższym czasie jeszcze dwukrotnie: w Neumunster oraz Itzehoe w Niemczech. Dzięki temu z tą piękną muzyką mówiącą o uczuciach Polaków będą mogli zapoznać się również nasi zachodni sąsiedzi.



Frank Zacher
Artysta z ogromnym sukcesem wykorzystuje swe szczęście: urodził się w 1963 roku w Halle/nad Saalą, w jakim to w poniedziałek 23 lutego 1685 roku urodził się Jerzy Fryderyk Haendel, aby w tym pięknym mieście, i w tym cudownym czworoboku Niemiec – wyznaczanym przez Halle, Lipsk, Weimar, Bayreuth, promieniującym słowem i muzyką nie tylko na Niemcy – rozwinąć, obok Bacha, wspaniałe tradycje niemieckiej kultury muzycznej, do dziś bogate i żywe. (Halle, oraz tamtejsze cudowne festiwale haendlowskie, zaznaczyły się silnie w życiu autora niniejszego programu, stąd też szczególna tu uwaga i duża dawka sentymentu „a priori” dla dzisiejszego dyrygenta – urodzonego i wychowanego w ukochanym Halle – KR). Frank Zacher od 1970 uczył się gry na fortepianie, od 1975 także na skrzypcach; od 1976 był członkiem Dziecięcej Klasy Kompozytorskiej Okręgu Halle – aż do ukończenia nauki (na egzaminie, z Halleńską Filharmonią, grał Koncert fortepianowy G-dur Haydna). W latach 1984-89 odbył pod kierunkiem prof. Zettl’a studia w Konserwatorium Muzycznym im. Felixa Mendelssohna w Lipsku, specjalizując się w dyrygenturze orkiestrowej. W tym czasie odbył także staże artystyczne w Teatrze Miasta Magdeburg (prowadził tam Carmen w 1986), w Teatrze krajowym Meiningen (Latający Holender), asystował w licznych próbach Orkiestry Wyższych Szkół Muzycznych oraz w seminariach pod dyrekcją wspaniałego Kurta Masura (tematem były m.in. Dyl Sowizdrzał Straussa, IV symfonia Brucknera, wszystkie symfonie Brahmsa). Studia ukończył w listopadzie 1988, prowadząc swój koncert egzaminacyjny w lipskim Gewandhaus – i uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Odbył staże artystyczne w Teatrze Miejskim w Magdeburgu (Carmen), w Landestheater (Latający Holender), asystował w próbach Orkiestry Wyższych Szkół Muzycznych (na wyjazdowe koncerty w Moskwie, Zwickau, Berlinie, Chemnitz), uczestniczył w seminariach pod kierunkiem Kurta Masura. W następnych latach angażowany był na staże, lub jako II dyrygent, do kilku teatrów oraz do filharmonii – w 2003 debiutował w wielkiej sali Filharmonii Berlińskiej (co jest rodzajem nobilitacji), wystąpił tam ponownie w 2004. Uczestniczył następnie w kilku dyrygenckich kursach mistrzowskich – operowych i symfonicznych. W latach był 2005-06 był dyrygentem „Neues Sinfonieorchester Berlin”, od grudnia 2006 dyrygentem „Orchester ’91 Hamburg”, zaś od lutego 2007 dyrygentem „Preussisches Kammerorchester”. W kwietniu 2011 debiutował w Operze i w Gewandhausorchester w Lipsku, zaś w listopadzie 2011 w Orkiestrze Radiowej w Monachium. Odbył w Niemczech kilka kursów mistrzowskich, m.in. u prof. Schumachera nad interpretacja Święta wiosny Strawińskiego. Występuje gościnnie w kilkunastu filharmoniach niemieckich, zaś w Polsce – jak dotąd w Szczecinie, z orkiestrą Opery na Zamku i w Koszalinie (kwiecień 2014).


BILETY: 25, 30, 35 zł
Sprzedaż: kasa biletowa Filharmonii Koszalińskiej w godz. 11.00-15.00

Sponsorzy:

            sponsor-firmus  

© 2017 Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie

Wykonanie: WEBSERWIS