Filharmonia-logo
Tytuł artykułu

Koncert symfoniczny

Opis koncertu

Ozdobnik - nuty

Zdjecie 10.04.15.jpg

Godzina koncertu10.04.2015 r., godz. 18:30

Miejsce koncertuKoszalin, Filharmonia Koszalińska

Opis rozszerzony:

Radosław Wilkiewicz dyrygent
Agnieszka Tomaszewska sopran
Grzegorz Piotr Kołodziej baryton
Chór Canzona z CK105 (przyg. Radosław Wilkiewicz)
Chór Akademii Sztuki ze Szczecina (przyg. Barbara Halec)
Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej

Witold Lutosławski
Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową
Gabriel Faure Requiem d-moll op. 48

Dnia 10 kwietnia 2010 roku wszyscy Polacy połączyli się w żałobie. W katastrofie prezydenckiego samolotu zginęło 96 osób. W piątą rocznicę tej tragedii Filharmonia Koszalińska przygotowała szczególny koncert. Podczas wykonania requiem orkiestrze towarzyszyć będą soliści: Agnieszka Tomaszewska, sopran i Grzegorz Kołodziej, baryton oraz połączone chóry: Canzona  z CK 105 w Koszalinie i chór Akademii Sztuki w Szczecinie. Koncert poprowadzi koszaliński dyrygent Radosław Wilkiewicz.

Pierwszym z utworów zagranym tego dnia będzie „Muzyka żałobna na smyczki” Witolda Lutosławskiego. Nieżyjący już autor napisał ten okolicznościowy utwór na zamówienie prawie 60 lat temu. Miał on upamiętniać rocznicę śmierci uważanego za jednego z największych kompozytorów XX wieku Béla Bartóka. 

Jako drugi utwór zostanie wykonane „Requiem” francuskiego kompozytora Gabriela Fauré. Przyczyna powstania dzieła nie jest do końca jasna, ale niewykluczone, iż związane ono było ze śmiercią rodziców autora. To krótkie ok. 35’ requiem jest podzielone na 7 części i zawiera najpiękniejsze melodie jakie skomponował. 

Program stanowi modlitwę za zmarłych. Jeśli ktoś szuka ponurych tematów nie znajdzie ich jednak w tej muzyce. Wysłucha jedynie chwalebnych, bogatych dźwiękowo i pełnych wyrazu melodii.

Radosław Wilkiewicz
dr habilitowany sztuki, profesor nadzwyczajny na Wydziale Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie. Urodzony 03.11.1970 r. w Koszalinie. Dyrygent i pedagog. Absolwent klasy skrzypiec Państwowego Liceum Muzycznego w Koszalinie (1989). W 1994 ukończył z wyróżnieniem Wydział Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Laureat II miejsca i Nagrody Specjalnej za najlepszą interpretację polskiej muzyki współczesnej Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (1994). W 1996 r. ukończył Wydział Wokalno-Aktorski i Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Bydgoszczy. Stypendysta Fundacji Kultury w Warszawie(1994-1996).  W latach 1994-2006 asystent i adiunkt I st. w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2014 r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od października 2014 profesor nadzwyczajny na Wydziale Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie. Prowadził w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy Chór Akademicki  (z którym przygotował wiele dzieł wokalno-instrumentalnych) oraz Zespół Wokalny - Żeński IV Wydz., Chór Męski „Hasło”(1993-1999)w Bydgoszczy i Chór Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy (1996-2007), z którymi uzyskał wiele nagród i wyróżnień (m.in. Rumia, Legnica, Częstochowa, Katowice, Gorizia, Montreux, Tampere, Neapol, Neerpelt). Chór chłopięco-męski Soli-Deo w Nakle n/Notecią. Obecnie jest dyrygentem Chórów „Canzona” CK105 w Koszalinie (od 2009 r. nagrody i wyróżnienia w Łodzi, Chojnicach, Częstochowie, Rimini), Chóru Ukraińskiego „Potik” w Koszalinie (od 2010) oraz Chóru Żeńskiego „Kanon” w Cewlinie (od 2013). Od 2011 roku współpracuje  jako chórmistrz i dyrygent z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Koszalińskiej m.in. w ramach kolejnych edycji Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie. Odznaczony Srebrną i Złotą Odznaką Polskiego Związku Chórów i Orkiestr.

Agnieszka Tomaszewska
Sopran liryczny. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku. Studia wokalne kontynuowała na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu, pod kierunkiem prof. Heleny Łazarskiej. Ukończyła Międzynarodowe Studio Operowe Hamburskiej Opery Narodowej. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich w kraju i za granicą prowadzonych przez Barbarę Boney, Régine Crespin, Thomasa Hampsona. Obecnie jest doktorantką Akademii Muzycznej w Gdańsku. Laureatka konkursu Międzynarodowej Letniej Akademii Uniwersytetu w Salzburgu. Zdobywczyni I Nagrody w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari oraz nagród specjalnych (m.in. Radia RMF Classic). Finalistka i laureatka Nagrody dla Najlepszego Sopranu w Międzynarodowym Konkursie Moniuszkowskim 2010. Nominowana do nagrody Sztorm Roku – Artysta Roku 2005 przyznawanej przez dziennikarzy Gazety Wyborczej. Debiutowała na scenie Schlosstheater Schönbrunn w Wiedniu partią Armidy (Rzekoma Ogrodniczka) w roku 2005. W latach 2005-2007 była solistką Hamburskiej Opery Narodowej. W sezonie artystycznym 2008/09 i 2009/10 występowała na scenie Opery Krakowskiej. Obecnie współpracuje z Operą Narodową w Warszawie, gdzie występuje jako Zuzanna (Wesele Figara), Liu (Turandot), Katia (Pasażerka), Frasquita (Carmen). W repertuarze posiada m.in. partię Kleopatry (Juliusz Cezar), Adiny (Eliksir miłości), Ilii (Idomeneo), Paminy (Czarodziejski flet), Musetty (Cyganeria), Małgorzaty (Faust), Hanny (Straszny Dwór). Artystka prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą: występuje z recitalami, bierze udział w wykonaniach muzyki kameralnej i oratoryjno–kantatowej, a także współpracuje z zespołami i wykonawcami muzyki dawnej (Cappella Gedanensis, Sinfonietta Riga). Brała udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych (m. in. Salzburger Festspiele, Die hamburger Ostertöne, Hamburger Mozartwochen, Gdańska Wiosna, Gaude Mater, Festiwal Muzyki Polskiej). Wykonuje również muzykę współczesną, współpracuje z radiostacjami krajowymi i zagranicznymi (koncerty, recitale oraz nagrania archiwalne). Wzięła udział w prawykonaniach dzieł napisanych przez zdobywcę Oscara Jana A.P. Kaczmarka: na Jubileusz 25-lecia „Solidarności” – Kantata o wolności oraz w 50-tą rocznicę czerwca poznańskiego – Oratorium 1956. Odbyła tournee po Izraelu z Izrael Philharmonic Orchestra Zubina Mehty, wykonując Mszę h-moll J.S. Bacha. Z Kwintetem Paula Roczka, w ramach Salzburger Festspiele, wykonała Stabat Mater Luigi Boccheriniego. W Hollywood wystąpiła w Royce Hall, u boku Leszka Możdżera w koncercie poświęconym muzyce filmowej Jana A.P. Kaczmarka. Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Alfred Eschwé, Wolfgang Helbich, Tadeusz Kozłowski, Carlo Montanaro, Michał Nesterowicz, Janusz Przybylski, Wojciech Rajski, Peter Schreier, Stefan Soltesz, Simone Young; z zespołami: Kremerata Baltica, Musica Antiqua Köln, Philharmoniker Hamburg, Izrael Philharmonic Orchestra, Kammersinfonie Bremen, Deutsche Kammer-Philharmonie, Dresdner Kapellsolisten, z orkiestrami -Filharmonii Bałtyckiej; Dolnośląskiej, Opolskiej, Izmirskiej, Poznańskiej; Opery Bałtyckiej, Krakowskiej; z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Cappellą Gedanensis. Ma na swoim koncie udział w nagraniach CD/DVD, m.in. J.S. Bach Oratorium na Boże Narodzenie, Luigi Boccherini Stabat Mater (nominowana do nagrody Fryderyk 2008), Marek Kuczyński Oratorium Gdańskie, Karol Szymanowski Loteria na mężów (DVD, światowe prawykonanie), kołysanki Śpiewam dzieciom. Nagrywała również dla radia i telewizji.

Grzegorz Piotr Kołodziej
Zalicza się do grona śpiewaków, których śmiało można określić jako aktorów operowych. Jest absolwentem Wydziału Wokalno - Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Ryszarda Minkiewicza (dyplom z wyróżnieniem). Naukę śpiewu rozpoczął w Państwowym Zespole Pieśni i Tańca „Śląsk”, a kontynuował w Studiu Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Jest również laureatem Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie utworu polskiego na VIII  Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1999 r.), a także Nagrody Głównej, w postaci recitalu w Londynie, pierwszej edycji Muzycznego Forum Młodych Gdańsk 2005. Ponadto uczestniczył w licznych wokalnych kursach mistrzowskich Ryszarda Karczykowskiego, Wojciecha Drabowicza, Gerarda Kahry (Austria), Fedory Barbieri (Italia), Haakana Hagegaarda (Szwecja). Był także stypendystą Prezydenta Miasta Gdańska (1999 r.). Już jako wybitny student zadebiutował wykonując „Stabat Mater” J. Haydna pod batutą M. J. Błaszczyka (Filharmonia Częstochowska 1996 r.). Wielokrotnie wykonywał również „Mszę Kreolską” A. Ramireza, której nagranie live z 2000 r. znalazło się na płycie Polskiego Towarzystwa Naukowego. Operowym debiutem artysty. była partia Figara w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego na deskach Opery Bałtyckiej w 1999 r. poprzedzona znakomitą rolą tytułową w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego w przedstawieniu dyplomowym na tej samej scenie. Artysta współpracował z Operą Bałtycką, Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Operą Krakowską, Operą Wrocławską, Operą I Filharmonią w Białymstoku, jak również Filharmonią Bałtycką, Częstochowską, Lubelską, Sudecką, Łomżyńską, Orkiestrą Symfoniczną Izmiru (Turcja), Cappellą Gedanensis, Elbląska Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią „Synfonia Baltica”, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Teatrami Muzycznymi w Gdyni, Łodzi i w Lublinie, chórami Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Medycznego w Gdańsku, koncertując w kraju i za granicą, pracując z dyrygentami takimi jak: J. Katlewicz, T. Bugaj, Ł. Borowicz, M. J. Błaszczyk, M. Nesterowicz, J. Boniecki, K. Bumann, W. Rajski, W. Michniewski, T. Kozłowski, J.M. Florencio, J. Salwarowski, J. M. Zarzycki, M. Wolniewski, T. Wicherek, M. Honeck (Austria), M. Pitrenas (Litwa). Był gościem Festiwalu Muzyki Oratoryjnej w Gostyniu, Mozartiana w Gdańsku, jak również  Muzycznych Dni Drozdowo – Łomża. W jego repertuarze znalazły się między innymi partie: Figara w „Weselu Figara” W. A. Mozarta, Papagena w „Czarodziejskim flecie”, tytułowego Don Giovanniego, tegoż kompozytora, Schaunarda w „Cyganerii” G. Pucciniego, Janusza w „Halce” St. Moniuszki, Boniego w „Księżniczce Czardasza” I. Kalmana, Daniłły w „Wesołej Wdówce” F. Lehára, czy Homonaya w „Baronie Cygańskim” J. Straussa. W 2002 r. artysta uczestniczył w realizacji opery „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta zorganizowanej przez Opera Island na wyspie Bornholm przy współpracy Opery Covent Garden i Nordisk TV, gdzie miał przyjemność pracować z jednym z czołowych reżyserów Royal Opera House w Londynie, Jonathanem Millerem. Od 2004 roku Grzegorz Piotr Kołodziej wykonuje również utwory z repertuaru kaszubskiego, co zaowocowało nagraniem płyty z Pieśniami Kaszub Południowych, która ukazała się za sprawą Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko - Pomorskiej w Wejherowie w 2007 r. W tym samym roku artysta rozpoczął także współpracę z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, gdzie z ogromnym powodzeniem zadebiutował partią Papagena w spektaklu „W krainie czarodziejskiego fletu” do muzyki W. A. Mozarta pod batutą Ł. Borowicza. Oprócz tego na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej zaśpiewał partie: Bardosa w „Zabobonie, czyli krakowiacy i górale” K. Kurpińskiego, Stanisława w „Verbum Nobile” St. Moniuszki, Dancaira w „Carmen” G. Bizeta. W październiku 2008 r. na zaproszenie Polskiego Ośrodka Społeczno – Kulturalnego śpiewak ponownie znalazł się w Londynie, uczestnicząc w realizacji opery „Verbum Nobile” St. Moniuszki wykonując przy tym znakomicie partię Marcina Pakuły. Do osiągnięć artysty należy doliczyć debiut w roli Don Giovanniego na scenie Opery Krakowskiej (kwiecień 2009 r.) w reż. M. Znanieckiego, gdzie w owej partii Grzegorz Piotr Kołodziej obsadzony był wraz z Mariuszem Kwietniem. Oprócz działalności artystycznej Grzegorz Piotr Kołodziej jest również cenionym i uznanym wykładowcą w Katedrze Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, prowadząc zajęcia emisji i impostacji głosu mówionego. W 2011 r. pod kierunkiem Prof. UMFC E. Iżykowskiej uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Grzegorz Piotr Kołodziej nie stroni od różnych gatunków muzycznych. Jest zarówno wspaniałym Figarem w operze „Wesele Figara”, jak również doskonałym Hethcliffem w musicalu „Wichrowe Wzgórza”, czy Bonim w operetce „Księżniczka Czardasza”. Na przełomie roku 2012/2013 ukazała się solowa płyta artysty pt. Polska Liryka Wokalna nagrana z orkiestrą Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży pod batutą J. M. Zarzyckiego. Płyta zawiera najpiękniejsze cykle polskiej pieśni współczesnej na baryton i orkiestrę smyczkową. W 2014 r. płyta otrzymała nominację do nagrody Akademii Fonograficznej - Fryderyk 2014.

Chór Kameralny "Canzona" Centrum Kultury 105 w Koszalinie
powstał w marcu 1999 r. z inicjatywy pierwszego dyrygenta - Mikołaja Borka.
Od listopada 2009 r. dyrygentem zespołu jest dr hab. Radosław Wilkiewicz profesor nadzwyczajny Akademii Sztuki w Szczecinie. Członkami chóru są absolwenci Politechniki Koszalińskiej, jak również uczniowie szkół średnich i absolwenci innych uczelni krajowych, reprezentujący różne środowiska i profesje.        
W swoim repertuarze zespół posiada utwory od muzyki dawnej do współczesnej o charakterze religijnym, świeckim i ludowym a także opracowania negro spiritual, gospel, capoeira, standardów jazzowych i muzyki rozrywkowej.
Do ostatnich znaczących sukcesów Chóru należą m.in. :
•    Brązowy Dyplom w Międzynarodowym Konkursie Chórów w Tampere w Finlandii (2011)
•    II Nagroda w XIII Łódzkim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” (2011)
•    Dyplom Laureata w Wojewódzkim Przeglądzie Chórów i Zespołów Kameralnych w Szczecinie (2013)
•    Brązowe Pasmo w II Ogólnopolski Festiwal Pieśni Maryjnej „Ave Maria”  w Chojnicach (2013)
•    II Nagroda i Srebrna Pochodnia w VI Międzynarodowym Festiwalu Chóralnej Pieśni Maryjnej Częstochowa – Koziegłowy 2013
•    Brązowy Dyplom w Międzynarodowym Konkursie Chórów w Rimini we Włoszech (2014)
        Również istotnymi wydarzeniami w historii  chóru są wykonania dzieł wokalno-instrumentalnych :
•     „Domini est terra” Marka Jasińskiego podczas 46. Festiwalu Organowego w Koszalinie (2012)
•    „Missa Festiva” Aleksandra Greczaninowa  podczas Bałtyckiego Festiwalu Chóralnego „Pomerania Cantat” w Koszalinie (2012)
•    Francesco Durante – „Magnificat” , Urmas Sisask – „ Eesti Missa,( Bałtycki Festiwal Chóralny „Pomerania Cantat” w Greifswald-Niemcy  2013)
•    Pawła Łukaszewskiego „Litania do Męczenników Międzyrzeckich”
( 47. Międzynarodowy Festiwal Organowy w Koszalinie 2013)
•    Udział w nagraniu płyty CD Koszalińska Kolęda w Radiu Koszalin zainicjowanym przez  Prezydenta Miasta Koszalina (2013)
•    IX Symfonia Ludwika van Beethovena z Filharmonią Koszalińską (2014)
•    J.F.Haendla  - Alleluja z Oratorium „Mesjasz” (2014)
•    W.A.Mozarta - fragmenty Mszy Koronacyjnej C-dur oraz Vesperae Solennes de Confessore  (2014)
W marcu 2015 zespół koncertował podczas wizyty Prezydenta RP w Filharmonii Koszalińskiej.

Chór AKADEMII SZTUKI  w Szczecinie
prowadzi działalność w ramach zajęć dydaktycznych uczelni, która jako pierwsza w Polsce połączyła w swoich strukturach sztuki muzyczne i plastyczne. Od momentu otwarcia Szczecińskiej Filii Akademii Muzycznej w Poznaniu w 1980, zespół występował w ramach koncertów dyplomowych studentów szczecińskiej uczelni. Gdy w 1988 uruchomiono studia dzienne, a liczba studentów wzrosła, chór zaczął się dynamicznie rozwijać, poszerzając także działalność koncertową. W swym repertuarze posiada różnorodne działa wokalne i wokalno-instrumentalne. Wykonał m.in. Mszę h-moll J. S. Bacha, Małą Mszę uroczystą G. Rossiniego, Carmina Burana C.Orffa. Brał udział we wszystkich edycjach Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach, inaugurując koncerty „Musica sacra”. Fragmenty Porgy and Bess G. Gershwina chór wykonał w Filharmonii Berlińskiej. Wśród osiągnięć chóru należy wymienić przede wszystkim przygotowanie – we współpracy z chórem z Pasewalk (Niemcy) – Weihnachts Oratorium J. S. Bacha, Mszy Koronacyjnej W. A. Mozarta, zaś podczas cyklu „Koncertów o Północy” w szczecińskiej Archikatedrze: Messa di Gloria G. Pucciniego; wspólnie ze szczecińską Operą na Zamku chór wykonał Requiem G. Verdiego. Współpracował z takimi artystami, jak Billy Harper czy Jose Torres. Wielokrotnie koncertował na terenie Polski i Niemiec. W 2012 r. dokonał prawykonania utworu Janusza Stalmierskiego Te Deum. Zespół pracuje pod kierunkiem Barbary Halec.

Barbara Halec
doktor sztuki muzycznej. Tytuł swój w dyscyplinie dyrygentura, uzyskała na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Jest Prodziekanem Wydziału Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie. Od 2003 zatrudniona w szczecińskiej filii Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie obok dyrygowania prowadziła zespoły wokalne. Brała udział w festiwalach i konkursach chóralnych, w których zdobywała wyróżnienia i nagrody. Współpracowała z Operą na Zamku, zespołem Camerata Nova, chórami szczecińskimi oraz zespołami z Prenzlau i Berlina. Członek jury festiwali i przeglądów chóralnych. Odznaczona odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Złotą Odznaką Honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. W 2004 ukończyła z wyróżnieniem Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Absolwentka szczecińskiej filii Akademii Muzycznej w Poznaniu, w klasie prof. R. Handke.


BILETY: 25, 30, 35 zł
Sprzedaż: kasa biletowa Filharmonii Koszalińskiej w godz. 11.00-15.00

Sponsorzy:

       sponsor-toyota   sponsor-elfa  

© 2019 Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie

Wykonanie: WEBSERWIS