orkiestra kameralna BalticAlians pod batutą Roberta Kabary

daty:

  • 25 marca 2022 r., godz. 18:30

bilety:

I i II strefa - 65 zł
od 15.03.2022 do 25.03.2022 w promocji 50%

kup bilet

Wydarzenie organizuje Fundacja Wspierania Działań Artystycznych BalticAlians, która pisze o nim tak:

„Penderecki – in memoriam” monograficzny koncert muzyki wybitnego polskiego kompozytora Krzysztofa Pendereckiego ma na celu uhonorowanie i przybliżenie wybitnych dzieł kompozytora w drugą rocznicę Jego śmierci. Nowatorskie spojrzenie na muzykę jak i młodzieńcza energia to cechy, które wyróżniają Orkiestrę Kameralną BalticAlians. W połączeniu z ogromną wiedzą i doświadczeniem wybitnego polskiego skrzypka, altowiolisty i twórcy Sinfonietty Cracovii - Roberta Kabary, tworzą wspólnie zaskakującą i niepowtarzalną interpretację wspaniałych dzieł wielkiego kompozytora.

Orkiestra Kameralna BalticAlians powstała w listopadzie 2018 roku. Idea powstania orkiestry zrodziła się ze wspólnej pasji studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku do smyczkowej muzyki kameralnej i chęci dzielenia się nią z innymi. Dzięki swojemu zapałowi i talentowi, grupa tworzy najbardziej inspirujący i obiecujący zespół działający na Pomorzu. Wykorzystując doświadczenie i wiedzę wirtuozów (zarówno dyrygentów jak i solistów) dąży do przełamania szablonowych koncertów muzyki klasycznej. Głównym celem jest połączenie kunsztu instrumentów smyczkowych z nowatorskim podejściem do muzyki. Od początku swojej działalności orkiestra zorganizowała szereg koncertów z udziałem wielu profesjonalnych muzyków światowej sławy, m. in. z Karoliną Piątkowską–Nowicką (liderem grupy drugich skrzypiec Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku oraz pierwszą skrzypaczką zespołu NEOQUARTET), Robertem Kwiatkowskim (koncertmistrzem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej i orkiestry kameralnej HASEANTICA), Georgem Tchitchinadze (dyrektorem artystycznym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej). Jesienią 2019 roku BalticAlians zorganizowało międzynarodowy projekt z udziałem członków Zehetmair Quartet, Jakubem Jakowiczem oraz Christianem Elliottem w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, a także wzięło udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej NeoArte - Syntezator Sztuki. W okresie pandemii orkiestra wykonała nagranie „Orawy” Wojciecha Kilara, w którym wystąpił gościnnie Sebastian Karpiel-Bułecka. We wrześniu 2020 roku Orkiestra Kameralna BalticAlians wzięła udział w premierze utworu „Polichromie Świętojańskie” autorstwa Agnieszki Stulgińskiej w Centrum św. Jana w
Gdańsku, organizowanej przez Nadbałtyckie Centrum Kultury. W sierpniu 2021 orkiestra zorganizowała i wykonała koncert „Zaczynamy od Bacha” w Wejherowskim Centrum Kultury Filharmonia „Kaszubska”, a we wrześniu wystąpiła na Festiwalu „Języki Muzyki” w Gdańsku.

Robert Kabara to jeden z najwybitniejszych Polskich skrzypków, altowiolistów i dyrygentów. Robert Kabara jest twórcą orkiestry Sinfonietta Cracovia, której wizerunek i brzmienie tworzył przez ponad 20 lat, pełniąc funkcję dyrektora, koncertmistrza, solisty i dyrygenta. Współpracował z czołowymi postaciami polskiej dyrygentury, jak m. in. J. Maksymiuk, K. Penderecki, J. Kaspszyk, A. Wit, M.J. Błaszczyk, T. Wojciechowski, jak również gośćmi ze światowej sceny, jak m. in. J. Axelrode, G. Chmura, L. Foster, C. Eschenbach. Za swoją działalność uhonorowany został przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz odznaczeniem Honoris Gratia, które otrzymał z rąk prezydenta Miasta Krakowa podczas uroczystych obchodów XV-lecia działalności Sinfonietty Cracovia. Jest wirtuozem skrzypiec, utytułowanym w wielu międzynarodowych konkursach: III nagroda podczas IX Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu I nagroda w Australia Bicentennial w Adelajdzie i zdobywcą nagrody specjalnej w Konkursie im. Zino Francescatiego w Marsylii. U początków jego warsztatu skrzypcowego stoją znakomici pedagodzy: Stanisław Lewandowski, Eugenia Umińska i Kaja Danczowska. Doskonalił swój warsztat u takich sław jak A. Gertler, G. Zhislin i Y. Menuhin. Równolegle występuje także jako altowiolista, grając m.in. w duecie z wybitnym skrzypkiem Maximem Vengerovem, a także z solistami młodszego pokolenia: Marianną Vasilevą, Agatą Szymczewską i Anną Marią Staśkiewicz. Do stałych pozycji jego repertuaru zaliczyć można kompozycje na altówkę Krzysztofa Pendereckiego, które wielokrotnie wykonał pod batutą samego kompozytora w Krakowie, Alte Oper we Frankfurcie czy Konserwatorium Moskiewskim. W 2012 roku po ukończeniu ekskluzywnych studiów dyrygenckich pod okiem maestro Jerzego Maksymiuka – rozpoczął działalność estradową jako dyrygent, koncertując z wieloma orkiestrami i solistami tej miary co Heinz Holliger i Maxim Vengerov, a także Aleną Baevą, Soyoung Yoon czy Janem Lisieckim. Współpracuje w wieloma zespołami, a szczególnym wydarzeniem w jego karierze dyrygenckiej było wykonanie Muzyki na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Beli Bartoka, zrealizowane z połączonymi orkiestrami: Sinfoniettą Cracovia i Sinfonią Iuventus (2012). W bieżącym kalendarium dyrygował na scenie Konserwatorium Moskiewskiego muzykę Kilara, Góreckiego, Panufnika i Szostakowicza (październik 2013). Jest pedagogiem w Akademii Muzycznej w Krakowie w stopniu doktora habilitowanego, a także jurorem międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Otrzymał zaproszenie Towarzystwa im. H. Wieniawskiego, aby w 2016 roku pełnić zaszczytną funkcję jurora XV jubileuszowej edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Robert Kabara ma w dorobku liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne, wśród których wyróżnione zostały nagrodą Fryderyka’98 "4 pory roku" Vivaldiego (DUX), a Diapason d’Or oraz Diapason HD d’Or we Francji otrzymało jego nagranie dla holenderskiej firmy Channel Classics I Koncertu skrzypcowego K. Pendereckiego z Sinfoniettą Cracovia pod batutą kompozytora. Dla francuskiej firmy Arion zarejestrował monograficzną płytę z utworami Witolda Lutosławskiego, a także Andrzeja Panufnika (DUX).

program:

CZĘŚĆ 1 - SACRUM
Sacrum symbolizuje młodzieńczą Iliadę — okres muzycznych eksperymentów kompozytora. W muzyce powraca do melodii, wirtuozowskich efektów wykonawczych i wybujałych emocji kojarzących się z okresem romantyzmu.

  1. Chaccone in Memoria del Giovanni Paolo II - Polskie Requiem
  2. Agnus Dei (w transkrypcji na orkiestrę smyczkową)
  3. „De profundis” z „Siedmiu Bram Jerozolimy” na orkiestrę smyczkową

CZĘŚĆ 2 - PROFANUM
Profanum symbolizuje Odyseję związaną z poszukiwaniem nowego rodzaju brzmienia, bardziej przyjaznego ludzkiemu uchu, a także odkrywaniem kulturowych korzeni.

  1. Pieces in Baroque style
  2. Serenade for string orchestra
  3. Sinfonietta per archi