Filharmonia-logo
Tytuł artykułu

Koncert organowy

Opis koncertu

Ozdobnik - nuty

Zdjecie Koszalin_26529.jpg

Godzina koncertu1.09.2017 r., godz. 19:15

Miejsce koncertuKoszalin, Katedra Niepok. Poczęcia NMP

Kup bilet

Opis rozszerzony:

51. Międzynarodowy Festiwal Organowy
Karol Hilla organy
Radosław Wilkiewicz dyrygent
Joanna Tylkowska-Drożdż sopran,
Ewa Filipowicz mezzosopran/alt
Paweł Wolski tenor
Zbigniew Stępniak bas
Katarzyna Gomułka dziecko
Chór Politechniki Koszalińskiej Canzona
Chór Kanon z Cewlina
Chór Potik
Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej

PROGRAM
Georgi Mushel (1909-1989) – Toccata 
Percy Withlock (1903-1946) – Pean, Folk tune
Siegfried Karg- Elert (1877-1933) – Opracowanie chorału Wachet auf, ruft uns die Stimme z op. 65
Jan Janca (*1933) – Elegia 
Siegfried Karg- Elert – Opracowanie chorału Nun danken alle Gott z op. 65 

Andrzej Cwojdziński – Oratorium Tryptyk z Dawidem Pieśniarzem do słów ks. Henryka Romanika na solistów, chór i orkiestrę


Radosław Wilkiewicz 
dyrygent i pedagog. Urodzony 03.11.1970 r. w Koszalinie. Absolwent kl. skrzypiec Państwowego Liceum Muzycznego w Koszalinie (1989).W 1994 ukończył z wyróżnieniem Wydz. Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Laureat II miejsca i Nagrody Specjalnej za najlepszą interpretację polskiej muz współczesnej Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (1994). W 1996 r. ukończył Wydz. Wokalno-Aktorski i Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Bydgoszczy. Stypendysta Fundacji Kultury w Warszawie (1994-1996). W latach 1994-2006 asystent i adiunkt I st. w A. Muz. w Bydgoszczy. W 2014 r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego w A. Muz. w Gdańsku. Od października 2014 profesor nadzwyczajny na Wydziale Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie. Prowadził w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy Chór Akademicki (z którym przygotował wiele dzieł wokalno-instrumentalnych) oraz Zespół Wokalny - Żeński IV Wydz. , Chór Męski „Hasło”(1993-1999) w Bydgoszczy i Chór Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego w Bydgoszczy(1996-2007), z którymi uzyskał wiele nagród i wyróżnień (m.in. Rumia, Legnica, Częstochowa, Katowice, Gorizia, Montreux, Tampere, Neapol, Neerpelt). Chór „Soli Deo” w Nakle n/Notecią (1999 – 2005), Chór Ukraiński „Potik” w Koszalinie (2010-2016) Obecnie dyrygent Chóru Politechniki Koszalińskiej „Canzona” CK105 w Koszalinie (od 2009 r. nagrody i wyróżnienia w Łodzi, Chojnicach, Częstochowie, Rimini, Międzyzdrojach, Toruniu) oraz Chóru Żeńskiego „Kanon” w Cewlinie (od 2013). Od 2011 roku współpracuje jako chórmistrz i dyrygent z Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej m.in. w ramach kolejnych edycji Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie. Odznaczony Srebrną i Złotą Odznaką Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. Od 2015 r. dyrektor artystyczny Bałtyckiego Konkursu Chórów „Pomerania Cantat” Koszalin- Słupsk. Od 2017 r. Prezes Stowarzyszenia „Pomerania Cantat” oraz założyciel i dyrygent Dziecięcej Akademii Chóralnej w Koszalinie.

Karol Hilla
jest absolwentem gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Romana Peruckiego. W 2008 ukończył z wyróżnieniem Hochschule fur Musik und Theater w Hamburgu, gdzie kształcił się w klasie prof. Wolfganga Zerera. Koncertował w wielu miastach Polski i za granicą (Niemcy, Rosja, Francja, Holandia, Litwa). Jest laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Rumi. W roku 2002 zakwalifikował się do udziału w Międzynarodowym Konkursie Organowym Grand Prix de Chartres. Uzyskał nominację do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2009. Przez kilka lat był prezentatorem organów Archikatedry Oliwskiej. Pełni funkcję organisty w Kościele św. Andrzeja Boboli w Gdyni. Jest również dyrygentem dwóch gdyńskich chórów: Chóru Mieszanego Cantus oraz Chóru Akademii Morskiej. Prowadzi klasę organów w Szkole Muzycznej I i II st. w Gdyni, a od 2009 pracuje na stanowisku asystenta w Akademii Muzycznej w Łodzi. 

Joanna Tylkowska-Drożdż
absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz studiów podyplomowych na Wydziale Historycznym Uniwersytetu w Poznaniu na kierunku Historia Sztuki, a także Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Marketing Kultury. Pracuje na Wydziale Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego oraz zajęcia z emisji głosu. Od trzech lat jest także inicjatorką i organizatorką ogólnopolskich warsztatów wokalnych, odbywających się we współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. W 2012 roku otrzymała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, natomiast w roku 2016 stopień doktora habilitowanego. Uczestniczyła w międzynarodowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Ryszarda Karczykowskiego, prof. Alison Pearce, prof. Christiana Elssnera i prof. Petera Tschaplika. Ma w swoim dorobku prestiżowe występy m.in. podczas gali operowej Opera Night w Szanghaju, w roli Iwony w polskiej prapremierze opery Zygmunta Krauzego Iwona, księżniczka Burgunda w Théâtre Silvia Monfort w Paryżu. Od 2005 roku jako solistka Opery w Szczecinie stworzyła wiele cennych kreacji scenicznych m.in. z artystami Deutsche Oper w Belinie, Fundacion Festival Internacional de Musica de Almansa, a także we współpracy z Teatrem Muzycznym w Kalinigradzie. Gościnnie występuje także w Operze Krakowskiej. Z rolą Sophie w operze Kawaler srebrnej róży odbyła w 2008 roku tournée po teatrach operowych Hiszpanii, a jako Zuzanna w operze Wesele Figara wystąpiła w teatrach operowych Belgii i Holandii. W 2008 r. debiutowała na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W 2009 r. w Teatro Sangiorgi w sycylijskiej Katanii wykonała dzieło Henryka Mikołaja Góreckiego Good Night. W roku 2012 wraz z niemieckim barytonem Romanem Treklem wystąpiła w koncercie Szczecin Carlowi Loewemu, objętym honorowym patronatem prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. 

Ewa Filipowicz
absolwentka Akademii Muzycznej w Sofii, gdzie studiowała wokalistykę pod kierunkiem profesor Liliji Stefanovej. Debiutowała na scenie Opery Sofijskiej w roli III damy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, oraz fragmentem Carmen G. Bizeta. W swoim dorobku artystycznym ma niezliczoną ilość ról w repertuarze operowo-operetkowym i musicalowym. W latach 1991-1992 solistka Opery Śląskiej w Bytomiu, a od 1992 – 2011 solistka Opery na Zamku w Szczecinie. Współpracowała na scenach Teatru Wielkiego w Warszawie, Teatru Muzycznego ROMA w Warszawie, Teatru Wielkiego w Łodzi, Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery Krakowskiej. Poza rolami operowymi z bardzo dużym powodzeniem wykonuje partie w dziełach oratoryjno – kantatowych, bierze udział w koncertach muzyki współczesnej, oraz recitalach pieśni. Za dotychczasowe osiągnięcia artystyczne i popularyzowanie sztuki operowej, artystka została wyróżniona nagrodą Ministra Kultury i Sztuki (1997), otrzymała również nagrodę publiczności Bursztynowy Pierścień za rolę Rozyny w Cyruliku Sewilskim, Dyplom Honorowy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia zawodowe (2001), Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, nadany przez Ministra Kultury. Reprezentowała Województwo Zachodniopomorskie na Światowej Wystawie EXPO-2000 w Hanowerze. Uczestniczyła w Mistrzowskim kursie wokalnym Fiorenzy Cossotto interpretacji dzieł G. Verdiego oraz w warsztatach wokalnych Bel canto Ubaldo Fabbri. Nagrała kilka CD, Symfonia czterech snów J. Stalmierskiego, Ave Maria, Domini est terra M. Jasińskiego. Artystka wystąpiła w ponad 200 spektaklach zagranicznych. Śpiewała m.in. w Austrii, Niemczech, Holandii, Belgii, Szwajcarii, Danii i Anglii. 

Paweł Wolski
absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie śpiewu solowego prof. W. Maciejowskiego. Dodatkowo swoje umiejętności doskonalił na wokalnych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych profesorów: H. Łazarską, J. Nesterenko, R. Karczykowskiego, P. Kusiewicza, J. Rappe oraz M. Gaszteckiego. Prowadzi działalność dydaktyczno-naukową jako adiunkt w Akademii Sztuki w Szczecinie. Związany z Operą na Zamku w latach 1998–1999 oraz ponownie od 2008 r. jako śpiewak solista tenor. Przez 10 lat był chórzystą i solistą szczecińskiego Chóru Chłopięcego Słowiki oraz Chóru Chłopięcego Telewizji Polskiej w Szczecinie. W latach 2006–2008 solista Teatru Muzycznego w Poznaniu. Współpracował z wieloma polskimi i zagranicznymi orkiestrami, prowadzonymi przez wybitnych dyrygentów m.in. K. Nagano, T. Sokhiev, B. Tovey, J. Schultsz, M. Dondajewski, S. Stuligrosz, B. Jarmołowicz, W. Kunc i Ł. Borowicz. W swoim repertuarze ma ponad 30 partii operowych i operetkowych. Był wykonawcą dzieł muzyki oratoryjno-kantatowej, takich jak: Carmina Burana Orffa, Requiem, Krönungsmesse, Spatzen-Messe Mozarta, Nelsonmesse Haydna, Magnificat Bacha, Die Sieben Worte Jesu am Kreuz Franka, Requiem Zwierzchowskiego (poznańskie prawykonanie), Te Deum Charpentiera, Completorium Gorczyckiego, Hymn Trzeciego Tysiąclecia Gałęskiego (prawykonanie), Księga pieśni Stalmierskiego (prawykonanie) oraz wielu innych. W 2013 roku otrzymał nominację do nagrody Bursztynowego Pierścienia dla najlepszego aktora- śpiewaka, za rolę Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego.

Zbigniew Stępniak
duchowny katolicki, śpiewak, pedagog śpiewu, muzykolog, wykładowca emisji głosu, adiunkt Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Ukończył studia w Wyższym Seminarium Duchownym Hosianum Metropolii Warmińskiej w Olsztynie, w Instytucie Muzyki na Wydziale Pedagogiki i Wychowania Artystycznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Studiował również w Sekcji Muzykologii Teoretycznej i Stosowanej na Wydziale Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, w Podyplomowym Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Narodowym Centrum Kultury w Warszawie oraz w Prywatnym Policealnym Studium Sztuki Wokalnej w Poznaniu. Pracę doktorską obronił na Wydziale Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od 2003 roku jest nauczycielem akademickim, obecnie na stanowisku adiunkta Katedry Wczesnej Edukacji na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Współpracuje też z Archidiecezjalną Szkołą Muzyki Kościelnej w Olsztynie i Warmińsko-Mazurskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie. Jest autorem kilku haseł w encyklopediach: Religia. Encyklopedia PWN i Encyklopedii katolickiej KUL oraz artykułów naukowych i popularno-naukowych. Jest pomysłodawcą, inicjatorem i pierwszym dyrektorem artystycznym Letnich Koncertów Muzyki Wokalnej Varmia gaudet et cantat w Ramsowie, a także cyklicznych spotkań z muzyką wokalną w Instytucie Kultury Chrześcijańskiej im. Jana Pawła II w Olsztynie.

Katarzyna Gomułka 
urodzona w 2002 r. w Koszalinie. Zamieszkała w Sianowie. Uczennica Zespołu Szkół Plastycznych w Koszalinie. W latach 2010-2016 uczęszczała do Ogniska Muzycznego w Koszalinie w zakresie nauki śpiewu solowego i fortepianu. Od 2011 roku uczy się w klasie śpiewu Radosława Wilkiewicza, a obecnie poszerza edukację muzyczną w klasie fortepianu i kształcenia słuchu Kamili Figielskiej. Od pierwszych lekcji śpiewu zafascynowana bel canto. Występowała podczas popisów muzycznych i koncertów w Koszalińskiej Bibliotece Publicznej, Kaplicy Św. Gertrudy w Koszalinie oraz w Galerii Na Zakręcie w Cewlinie.




BILETY: NORMALNY 16 zł , ULGOWY 11 zł*
Przedsprzedaż biletów w kasie Filharmonii Koszalińskiej, ul. Piastowska 2 w godzinach otwarcia kasy.
Sprzedaż w dniu koncertu na godzinę przed koncertem przy Katedrze.

*Bilet ulgowy przysługuje: uczniom, studentom do 26 roku życia, pracownikom Filharmonii Koszalińskiej, emerytom, rencistom, posiadaczom Karty Seniora i Karty Dużej Rodziny.

Festiwal Finansują:

Sponsorzy:

            sponsor-firmus  

© 2017 Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie

Wykonanie: WEBSERWIS