Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

Orkiestra symfoniczna Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki jest najstarszą – powstałą w 1956 roku – tego typu instytucją na Pomorzu Środkowym. Jest finansowana z budżetu Miasta Koszalina, a także dofinansowywana ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Filharmonia Koszalińska organizuje około 140 koncertów rocznie, z czego połowę stanowią koncerty symfoniczne. Większość z nich odbywa się w efektownej pod względem architektonicznym siedzibie instytucji, która charakteryzuje się doskonałymi warunkami akustycznymi. W ofercie koncertowej filharmonii znajdują się także Piątkowe Wieczory Kameralne podczas całego sezonu artystycznego oraz letnie koncerty na Rynku Staromiejskim w Koszalinie pod nazwą „Kamerynki”.

Filharmonia Koszalińska organizuje liczne koncerty w regionie Pomorza Środkowego i Zachodniego. Orkiestra symfoniczna wielokrotnie w swej historii koncertowała również poza granicami Polski: w Czechach, Danii, Francji, Szwecji, na Słowacji, Ukrainie, we Włoszech, a szczególnie często w Niemczech.

Filharmonia Koszalińska jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Organowego, największej tego typu imprezy w Polsce. Festiwal ten – odbywający się nieprzerwanie od 1967 roku – jest jednym z trzech najstarszych w naszym kraju. Koncerty festiwalu prezentowane są w miesiącach wakacyjnych w koszalińskiej katedrze, w której znajdują się unikatowe organy z XIX wieku, oraz w innych świątyniach w regionie. Cechą charakterystyczną festiwalu jest prezentowanie muzyki organowej z wykorzystaniem instrumentów historycznych Pomorza Środkowego w połączeniu z muzyką nieorganową, tj. formami solistycznymi, kameralnymi, chóralnymi i oratoryjnymi.

Filharmonia Koszalińska realizuje cykl koncertów edukacyjnych dla całych rodzin pod nazwą „Familijny Park Sztuki” w formie oddzielnych tematycznie lekcji. Dzieci podczas nich w wesołej, dowcipnej i przystępnej formie z wykorzystaniem różnych metod i dziedzin sztuki poznają podstawy muzyki na przykładach wybranych dzieł, wykonywanych przez orkiestrę i omawianych przez prowadzących koncert. W zależności od tematu koncertu towarzyszą im zespoły tańca ludowego, chóry, soliści, uczennice Wydziału Rytmiki Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Koncerty te odbywają się zawsze w niedzielne południa. Każdy z nich ma niepowtarzalny charakter, podkreślony scenografią i strojami. W trakcie koncertów publiczność zachęcana jest do aktywnego udziału tj. do wspólnego śpiewania, wykonywania rytmu utworów klaskaniem, dźwiękogestami, do realizacji prostych kroków tanecznych, układów choreograficznych, czy tworzenia ilustracji do muzyki.
Orkiestra symfoniczna Filharmonii Koszalińskiej nagrała 13 płyt. Na szczególną uwagę zasługuje płyta poświęcona twórcom koszalińskim (Andrzej Cwojdziński, Kazimierz Rozbicki, Agata Szymczewska) oraz pierwsze w historii nagranie na CD 2 koncertów fortepianowych Henryka Melcera (Joanna Ławrynowicz – fortepian, Ruben Silva – dyrygent). Płyta ta w 2007 roku stała się „Fonograficzną rewelacją roku” miesięcznika muzycznego „Muzyka 21”. Wśród najnowszych pozycji wydawniczych znajdują się dwie płyty sopranistki Katarzyny Dondalskiej z koszalińską orkiestrą i wydane pod koniec 2020 roku „Ostatnia droga” oraz „6 piosenek dziecinnych” Witolda Lutosławskiego do wierszy Juliana Tuwima.

Filharmonia Koszalińska w swych działaniach kieruje się następującymi wartościami:
– wizja: „Poprzez muzykę czynimy świat lepszym, ciekawszym i piękniejszym; po prostu bardziej ludzkim”;
– misja: „Naszą misją jest przede wszystkim wykonywanie symfonicznej i kameralnej muzyki na żywo, na najwyższym możliwie poziomie, oraz organizowanie koncertów innych wykonawców, tak aby jak największa liczba osób mogła przeżyć niepowtarzalne emocje, miło i interesująco spędzić czas przy muzyce, a przy okazji spotkać drugiego człowieka. Dbamy również o to, aby wszyscy, a w szczególności najmłodsi, uczyli się obcować z ponadczasowym pięknem, jakim jest – MUZYKA.“

Od 2017 roku funkcję Pierwszego Dyrygenta Filharmonii Koszalińskiej pełni Jakub Chrenowicz.

dyrekcja

Robert Wasilewski

Dyrektor

Jakub Chrenowicz

I Dyrygent

I skrzypce:

Natan Dondalski (I koncertmistrz)
Agnieszka Tobik (II koncertmistrz)
Katarzyna Baj-Gustaw
Marta Bałdys
Magda Budzińska
Sara Kupc
Artur Pastuszyński
Wioleta Śliwińska
Marzena Śmietańska
Adam Vogelsinger

II skrzypce:

Danuta Kaluta-Jakubowska (lider grupy, inspektor orkiestry)
Zuzanna Adler
Magdalena Bednarska
Ewa Brzeska
Ewa Jachimowicz-Janik
Marcin Orłowski
Anna Pilich-Pryjomska
Joanna Skubała
Justyna Wołoch-Kukieła
Weronika Zielińska

altówki:

Maciej Śmietański (lider grupy)
Waldemar Brzeski
Roksana Juszczak
Michał Juszczak
Emilia Pawlenka
Anna Wołoszyn
Filip Wroniszewski

wiolonczele:

Wiktor Cisoń (koncertmistrz)
Pola Grabska (zastępca koncertmistrza)
Kinga Babij
Emilia Jackiewicz
Katarzyna Trepiak
Justyna Tukajska
Natalia Wicka

kontrabasy:

Artur Jochym (lider grupy)
Błażej Babij
Wojciech Fabisiak
Jacek Kujawski

flety:

Joanna Antolak-Bielak (piccolo)
Małgorzata Kobylarz-Wasilewska
Julia Radajewska (piccolo)

oboje:

Iwona Przybysławska (rożek angielski)
Kamil Szewczyk
Adam Paszkowski

klarnety:

Rafał Młyńczak (klarnet Es)
Wojciech Sokołowski

fagoty:

Krzysztof Rojek
Piotr Bajon

trąbki:

Jarosław Dąbrowski
Jakub Szynal
Ireneusz Szereda

waltornie:

Grzegorz Serwański
Piotr Arciszewski
Fryderyk Dobak
Dariusz Petrycki
Julia Regiec

puzony:

Artur Ostrowski
Maciej Kolos
Mirosław Banaszak

perkusja:

Robert Kwiatkowski
Michał Jastrzębski
Paulina Kurdybelska

harfa:

Juliusz Wesołowski

W ramach programu „Muzyk – rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sezonie 2024-2025 w orkiestrze Filharmonii Koszalińskiej gra Adrian Zawadzki – puzonista, który w 2024 roku ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie profesorów: dr hab. Macieja Łakomego oraz dr Wojciecha Jelińskiego. Umiejętności gry na instrumencie kształcił dodatkowo na licznych kursach mistrzowskich pod okiem tak wybitnych pedagogów, jak m. in. Christian Lindberg, Louise Pollock, Thomas Leyendecker, Zdzisław Stolarczyk, Ricardo Molla, Zoltan Kiss, Karol Gajda czy Jarosław Meisner. Doświadczenie orkiestrowe nabywał zarówno w czasie projektów International Lutosławski Youth Orchestra czy Silesia Sonans, jak i współpracując zawodowo z wieloma profesjonalnymi orkiestrami, wśród których znajdują się: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Teatru Wielkiego w Poznaniu, Filharmonii Koszalińskiej, Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku, a także Narodowa Orkiestra Dęta w Lubinie. Oprócz zamiłowania do repertuaru symfonicznego koncertuje również w zespołach kameralnych oraz prawykonując utwory muzyki współczesnej przeznaczonej na puzon.