Filharmonia-logo
Tytuł artykułu

Koncert inauguracyjny

Opis koncertu

Ozdobnik - nuty

Zdjecie orkiestra nowe2.jpg

Godzina koncertu8.11.2013 r., godz. 20:00

Miejsce koncertuKoszalin, nowa filharmonia

Opis rozszerzony:

INAUGURACJA NOWEJ SALI KONCERTOWEJ

Ruben Silva
dyrygent
Agata Szymczewska skrzypce
Alicja Węgorzewska mezzosopran
Andrzej Lampert tenor
Chóry Centrum Kultury 105 w Koszalinie:
- Koszalin Canta - przyg. Ewa Szereda
- Canzona - przyg. Radosław Wilkiewicz

Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej


Porządek uroczystości:

- impresja filmowa
- hejnał Koszalina
- Polski Hymn Narodowy
- Stanisław Moniuszko
Mazur z opery „Straszny dwór”
- oficjalne wystąpienia
- Piotr Czajkowski
Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 (A. Szymczewska)

przerwa

Wiązanka przebojów operowych, musicalowych i muzyki rozrywkowej:
- Georges Bizet
Uwertura do opery „Carmen”
- Georges Bizet
Habanera z opery „Carmen” (A. Węgorzewska)
- Giuseppe Verdi
Aria Księcia Mantui z opery „Rigoletto” - „Questa o quella” (A. Lampert)
- Camille Saint-Saëns
Aria Dalili z opery „Samson i Dalila” - „Mon Coeur s`ouvre a ta voix” (A. Węgorzewska)
- Giuseppe Verdi
Aria Alfreda z opery „Traviata” – „De miei bollenti spiriti” (A. Lampert)
- Giuseppe Verdi
Aria Azuceny z opery „Trubadur” - „Stride la vampa” (A. Węgorzewska)
- Giacomo Puccini
Aria Cavaradossiego z opery „Tosca” - „E lucevan le stelle” (A. Lampert)
- George Gershwin
Uwertura do opery „Girl Crazy”
- Lucio Dalla
„Caruso” (A. Węgorzewska)
- Eduardo di Capua
„O sole mio” (A. Lampert)
- George Gershwin
Aria z opery „Porgy and Bess” – „Summertime” (A. Węgorzewska)
- Franz Lehar
Aria Su Czonga z operetki „Kraina uśmiechu” - „Twoim jest serce me” (A. Lampert)
- Leonard Bernstein
„Tonight” z musicalu „West Side Story” (A. Węgorzewska, A. Lampert)
- Francesco Sartori
„Time to say good bye” (A. Wegorzewska, A. Lampert)


BILETY:
80 zł (normalny), 60 zł (ulgowy)
do odbioru od 10 do 31 października 2013


Ruben Silva
boliwijski dyrygent; po ukończeniu studiów muzycznych w La Paz i trzyletniej działalności artystycznej w ojczyźnie, otrzymał stypendium na studia w warszawskiej Akademii Muzycznej – jakie ukończył w klasie dyrygentury Stanisława Wisłockiego. W 1983 dostał nagrodę dla najmłodszego finalisty Konkursu Dyrygenckiego w Katowicach. Był następnie dyrektorem artystycznym Opery Wrocławskiej, Filharmonii Koszalińskiej (1994-97; 2005-2013), Opery Krakowskiej. Współpracował z Teatrem Muzycznym Roma i Belgradzką Operą Kameralną. Z wielkim powodzeniem koncertował w licznych krajach europejskich, w Libanie i w Ameryce Południowej, drugim ważnym terenem działalności artysty jest Hiszpania. Wszędzie podkreślano muzykalność i doskonały warsztat dyrygencki. Wieloletni współpracownik Warszawskiej Opery Kameralnej, od niedawna obywatel polski. W 2012 roku otrzymał z rąk prezydenta Bronisława Komorowskiego Złoty Krzyż Zasługi.


Agata Szymczewska  

urodziła się w 1985 roku w Gdańsku. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat w ZPSM w Koszalinie. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie Bartosza Bryły. Od roku 2004 studiuje w Hochschule für Musik und Theater w Hannoverze w klasie Krzysztofa Węgrzyna, obecnie na studiach podyplomowych. W październiku 2010 roku rozpoczęła pracę na stanowisku asystenta w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
    W 2006 roku otrzymała I nagrodę i Złoty Medal oraz Nagrodę Publiczności TVP Kultura w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jest też laureatką nagrody „London Music Masters 2009”. W październiku 2009 roku zadebiutowała w Wigmore Hall, co zaowocowało zaproszeniem do wzięcia udziału w koncercie w Royal Festival Hall z London Philharmonic Orchestra, którą poprowadził Osmo Vanska jesienią 2010 roku. Po tym ogromnym sukcesie londyński „The Times” napisał o niej: „Gra z powagą, opanowaniem i mądrością muzyczną ponad swój wiek, brzmiąc momentami jak płomienna młoda Ida Haendel”.
    Koncertowała w słynnych salach koncertowych Europy, m.in. w Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Victoria Hall w Genewie, Concertgebouw w Amsterdamie, Konzerthaus w Berlinie, Berwaldhallen w Sztokholmie, Teatrze Bolshoi w Moskwie, a także w Chinach, Japonii, Korei, Kanadzie oraz Izraelu. Wystąpiła m.in. z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Lahti Symphony Orchestra, Istambul State Symphony Orchestra, China National Symphony Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Sinfonieorchester St. Gallen, NOSPR-em, Orkiestrą Kameralną PR „Amadeus” oraz w wielu filharmoniach w całej Polsce; pod batutą m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Andreya Boreyko, Maxima Vengerova, Sir Nevilla Marrinera, Johna Axelroda, Okko Kamu, Jerzego Maksymiuka, Tadeusza Strugały, Marka Mosia, Tadeusza Wojciechowskiego, Jacka Kasprzyka, Jana Krenza oraz Krzysztofa Urbańskiego.
    W 2005 roku na zaproszenie Maestro Seiji Ozawy objęła stanowisko koncertmistrza orkiestry pod jego kierownictwem podczas tournée po Japonii i Chinach. Od dziesięciu lat regularnie uczestniczy w zainicjowanej przez Maestro Ozawę prestiżowej Summer Music Academy w Szwajcarii, gdzie pracuje pod okiem tak wybitnych artystów jak Pamela Frank, Nobuko Imai, Sadao Harada czy Robert Mann.
    W ostatnich latach wystąpiła wspólnie z wieloma tak wybitnymi muzykami, jak Krystian Zimerman, Martha Argerich, Gidon Kremer, Anne-Sophie Mutter, Yuri Bashmet, Maxim Vengerov, Bartłomiej Nizioł, Kaja Danczowska.
    W najbliższym sezonie będzie można usłyszeć Artystkę w koncertach skrzypcowych polskich kompozytorów w Turcji, Chile i Szwajcarii, podczas inauguracji nowego budynku Filharmonii Koszalińskiej, na Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego w Warszawie, oraz na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Soczi. 
    Otrzymała stypendia od Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Prezesa Rady Ministrów, fundacji Yehudi Menuhin Live Music Now, Gundlach Musikpreis w Hannoverze, oraz Ministerstwa Kultury w ramach programu „Młoda Polska”. Została uhonorowana nagrodami: „Paszport Polityki”, Transatlantyk Chopin Award 2011, Nagrodą TVP Kultura w kategorii Muzyka Poważna, oraz 4 statuetkami “Fryderyka”, między innymi za nagranie Kwintetów fortepianowych Grażyny Bacewicz dla wytwórni Deutsche Grammophon.
    Obecnie gra na skrzypcach Antonio Stradivariusa (Cremona, ca. 1680) z Niemieckiej Kolekcji Instrumentów użyczonych przez Deutsche Stiftung Musikleben.
    Agata Szymczewska reprezentowana jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.


Alicja Węgorzewska-Whiskerd

śpiewaczka, mezzosopran, urodzona w Szczecinie. Absolwentka klasy fortepianu Liceum Muzycznego w Szczecinie i Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Warszawie. Debiutowała na scenie wiedeńskiej Kammeroper w operze „Die Pilger von Mekka” Glucka, następnie otrzymała an-gaż w Neue Oper Wien, a także w Theater an der Wien, gdzie na zaproszenie sekretarza generalnego ONZ, Kofi Annana, wystąpiła obok takich gwiazd mezzosopranowych, jak Fiorenza Cossotto i Grace Bumbry w koncercie z okazji narodzin 6-miliardowego obywatela Ziemi. W nagrodę za wygrany konkurs w Rheinsbergu (1999) wystąpiła w tamtejszym teatrze operowym, w głównej roli, w światowej prapremierze opery Siegfrieda Matthusa Kronprinz Friedrich; kreacja ta zebrała znakomite recenzje. Występowała z frankfurckim Ensemble Modern, śpiewając pod dyrekcją Markusa Stenza i z Staatskapelle Berlin, którą dyrygował Rolf Reuter, współpracowała z teatrami w Wiedniu, Berlinie, Bayreuth, Monte Carlo, wart odnotowania jest także jej udział w koncercie z okazji 40-lecia pracy Katii Ricciarelli w słynnej weneckiej La Fenice (2010).
     Szybko zdobyła uznanie w kraju, występowała w łódzkim Teatrze Wielkim w tytułowej partii Carmen Bizeta, w Operze Krakowskiej w partii Lukrecji w Gwałcie na Lukrecji Benjamina Brittena, w Orfeuszu i Eurydyce Glucka (partia Orfeusza) i w Damie pikowej Czajkowskiego (partia Hrabiny). W Filharmonii Narodowej wystąpiła na Galowym Finałowym Koncercie „Lutosławski Awards”, wykonując światową prapremierę nagrodzonych w tym konkursie pieśni, zaś na scenie Teatru Wielkiego w tytułowej roli w operze Czajkowskiego Dama pikowa, w 2007 w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha jako Głos, oraz w Krakowiakach i Góralach Kurpińskiego jako Dorota. Zaśpiewała tu także Siebela w operze Gounoda Faust. Na scenie Opery na Zamku w Szczecinie partię Santuzzy w Rycerskości wieśniaczej Mascagniego oraz w Carmen Bizeta. Śpiewała główne partie w Operze Bałtyckiej (Oktawian w Kawalerze srebrnej róży, Olga w Eugeniuszu Onieginie), partię Carmen w Operze Śląskiej w Bytomiu oraz w Teatrze Wielkim w Warszawie. W 2008 dała szereg świetnie przyjętych recitali w Kuwejcie i Bahrajnie, w Düsseldorfie śpiewała w Requiem Verdiego, w 2009 m.in. w Złoto Renu Wagnera. 
     Ważny w karierze Artystki był rok 2010 – Rok Chopinowski. Nagrała wówczas dla Hungarotonu Classic i Fuzeau Classique wraz z wybitnym węgierskim wirtuozem Alexem Szilasi wszystkie pieśni Chopina. W Budapeszcie Koncertem Galowym otwierała obchody roku Chopinowskiego na Węgrzech, oraz zamykała go koncertami w Nowym Yorku w Yamaha hall, a także w Qatarze. W grudniu tegoż roku po raz pierwszy wyreżyserowała Carmen i zaśpiewała w niej rolę tytułową – w Kuwejcie oraz Bahrajnie. Występowała w czasie licznych wydarzeń kulturalnych, często także jako juror. Laureatka polskiej estrady Prometeusz (2007), pisuje felietony o operze, prowadzi działalność edukacyjną, bierze udział w licznych wydarzeniach kulturalnych – także jako juror. Rok 2013 przywitała z Polsatem w Warszawie, była gościem „Balu Gdańskiego” w Filharmonii Bałtyckiej. Pisuje felietony o operze; założyła i prowadzi Fundację STARTSMART, która zajmuje się świadomą i szeroko pojętą edukacją dzieci oraz rozwijaniem ich potencjałów językowych i artystycznych. Jej Fundacja prowadzi „Żłobek i Przedszkole - Kids Academy of Languages and Arts” KOALA, a także funduje stypendia i dofinansowuje czesne w tej dwujęzycznej placówce. Fundacja „Zdążyć z pomocą” nominowała Artystkę do nagrody „Gwiazdy Dobroczynności”.


Andrzej Lampert
urodzony w Chorzowie, studiował wAkademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej (2003-2005). Zainteresowania tą dziedziną zaowocowały m.in wygraniem konkursu „Szansa na Sukces”, na jakim śpiewał również repertuar klasyczny – oraz wieloma występami w TV i nagraniem szeregu płyt (m.in. z zespołem PIN), w jakich ujawnił wielką muzykalność, a przede wszystkim znaczącą osobowość artystyczną.
    W 2008 dokonał nagrania wspólnie ze słynną Sarah Brightman, która tak oceniła Artystę: „...Trzeba mieć naprawdę dużą skalę, by okiełznać ten utwór! Andrzej sięga tutaj wyżyn, w jego wykonaniu utwór ten jest przesycony wielkimi emocjami i uczuciem. To zdecydowanie głos na światowym poziomie i jestem bardzo zadowolona z rezultatu nagrania”. W 2008 ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie, (śpiew solowy u Janusza Borowicza), od 2011 pozostaje pod stałą opieką wokalną Heleny Łazarskiej (Wiedeń). Jeszcze w czasie studiów – obok wielokrotnego udziału w warsztatach wokalnych Ryszarda Karczykowskiego – śpiewał w ramach seminariów organizowanych przez Internationale Bachakademie Stuttgart pod dyrekcją Helmutha Rillinga. Na III Konkursie Wokalnym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy otrzymał nagrodę specjalną Aukcji Polskiej Sztuki Współczesnej 2005 w Nowym Jorku, ufundowaną z inicjatywy Wiesława Ochmana „dla najbardziej obiecującego głosu tenorowego”. Rozwój głosu i pogłębienie zainteresowań muzyką klasyczną sprawiły, że coraz częściej był zapraszany do udziału w ważnych koncertach, które niejednokrotnie zacierały granice pomiędzy głównymi nurtami muzycznymi – od popu i broadwayowskich szlagierów po klasykę, a w niej wielkie arie operowe. Przy czym coraz częściej występował w repertuarze klasycznym (Teatr Wielki w Poznaniu, Opera w Bytomiu i Szczecinie, Filharmonie w Warszawie, Katowicach, Słupsku, Krakowie, i in.).
    W 2008, zaangażowany przez Dyrekcję Opery na Zamku w Szczecinie, partycypował w jedynym istniejącym nagraniu opery Moniuszki Paria (wydawnictwo „DUX”), zaś W 2010 zadebiutował w Operze Śląskiej w Bytomiu partią Alfreda w operze Traviata Verdiego; występował w niej kilkakrotnie, także w następnych latach. W 2012 udanie debiutował w partii Pinkertona (Puccini Madame Butterfly) na scenie Opery Krakowskiej, zaś w lutym 2013 w Bytomiu jako Leński w operze Czajkowskiego Eugeniusz Oniegin. W kwietniu 2013 na XV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu otrzymał II nagrodę (pierwszej nie przyznano), zaś na XV Imrich Godin International Vocal Competition „Juventus canti” we Vrablach (Słowacja) otrzymał III Nagrodę. Kilkakrotnie zapraszany na występy zagranicą, śpiewał m.in. w Kanadzie (Toronto) koncerty z programem słynnych arii tenorowych z towarzyszeniem Celebrity Symphony Orchestra, (odniesione tam sukcesy owocowały dalszymi zaproszeniami). W 2013 wziął udział w koncertach na terenie Niemiec (Sale Oper w Wuppertalu, Duessel, Mettmann) oraz Austrii (Klagenfurt, Festiwal w Golling). W sierpniu 2013 zdobył duży międzynarodowy sukces: wystąpił w galowym Preisträgerkonzert, w ramach słynnego festiwalu Salzburger Festspiele; wśród 1166 uczestników owej Letniej Akademii Mozarteum nagrodzono tylko 10 wykonawców, Lampert był w tej grupie jedynym Polakiem, oraz jednym z trzech wybranych śpiewaków. We wrześniu 2013 debiutował partią Barinkaya w Baronie Cygańskim w Operze Krakowskiej, w jakiej od bieżącego sezonu zaangażowany jest jako solista.


Chór Kameralny Canzona - Centrum Kultury 105 w Koszalinie
powstał w marcu 1999 z inicjatywy jego pierwszego dyrygenta Mikołaja Borka. Od listopada 2009 dyrygentem zespołu jest Radosław Wilkiewicz. Członkami chóru są absolwenci Politechniki Koszalińskiej oraz uczniowie szkół średnich i absolwenci innych uczelni krajowych, reprezentujący różne środowiska i profesje. Ma w swym repertuarze utwory od muzyki dawnej – do współczesnej, o charakterze religijnym, świeckim i ludowym, a także opracowania negro spirituals, gospel, capoeira, standardów jazzowych i muzyki rozrywkowej. Do ostatnich znaczących sukcesów chóru należą m.in.: Brązowy Dyplom w Międzynarodowym Konkursie Chórów w Tampere w Finlandii (2011), II Nagroda na XIII Łódzkim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” (2011), Dyplom Laureata na Wojewódzkim Przeglądzie Chórów i Zespołów Kameralnych w Szczecinie (2013), Brązowe Pasmo na II Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni Maryjnej „Ave Maria” w Chojnicach (2013), II miejsce i Srebrna Pochodnia na VI Międzynarodowym Festiwalu Chóralnej Pieśni Maryjnej Częstochowa – Koziegłowy (2013). Istotnymi wydarzeniami w historii chóru były wykonania dzieł wokalno-instrumentalnych: Domini est terra Marka Jasińskiego podczas 46. Festiwalu Organowego w Koszalinie (2012), oraz Missa festiva Aleksandra Greczaninowa podczas Bałtyckiego Festiwalu Chóralnego „Pomerania Cantat” w Koszalinie (2012).


Chór Koszalin Canta - Centrum Kultury 105 w Koszalinie
powstał na początku 2011 roku z inicjatywy dyrektora Filharmonii Koszalińskie Roberta Wasilewskiego oraz Ewy Szeredy – dyrygenta zespołu. Skupia mieszkańców Koszalina i okolic. Po dwóch miesiącach pracy wystąpił u boku Filharmonii Koszalińskiej na koncercie poświęconym pamięci Jana Pawła II w katedrze koszalińskiej (02.04.2011). Debiut okazał się sukcesem, czego dowodem były świetne recenzje w prasie. Wraz z chórem Camerata Nova ze Szczecina i orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej zespół pod dyr. Eugeniusza Kusa wziął udział w koncercie finałowym 45. Międzynarodowego Festiwalu Organowego, wykonując w katedrze koszalińskiej dzieło Kazimierza Rozbickiego „Missa Festiva” (08.2011), zaś samodzielnie powtórzył je na koncercie „Lato z muzyką” w Białogardzie. W październiku koncertował w ZPSM w Koszalinie z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki. W styczniu 2012 wystąpił z orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej w kołobrzeskiej katedrze dla melomanów z Niemiec, wykonując opracowania polskich kolęd. W sierpniu 2012 chór brał udział w Międzynarodowych Warsztatach w Nowym Warpnie. Na zakończenie 46. Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie wykonywał z orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej „Stabat Mater” Stanisława Moryto.


Sponsorzy:

       sponsor-toyota   sponsor-elfa  

© 2018 Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie

Wykonanie: WEBSERWIS