Filharmonia-logo
Tytuł artykułu

Koncert symfoniczny

Opis koncertu

Ozdobnik - nuty

Zdjecie 20.03.15.jpg

Godzina koncertu20.03.2015 r., godz. 18:30

Miejsce koncertuKoszalin, Filharmonia Koszalińska

Opis rozszerzony:

Massimiliano Caldi dyrygent
Natan Dondalski skrzypce
Maksym Dondalski skrzypce
Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej

Wolfgang Amadeusz Mozart Uwertura „Czarodziejski flet”
Louis Spohr Koncert na dwoje skrzypiec i orkiestrę h-moll op. 88
Ludwig van Beethoven VI symfonia F-dur „Pastoralna” op. 68

Massimiliano Caldi
– Główny Dyrygent i Konsultant Artystyczny Filharmonii Koszalińskiej im. St. Moniuszki w Koszalinie, Główny Dyrygent Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Zwycięzca VI-go Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga. Artysta charakteryzuje się bogatym doświadczeniem w muzyce symfonicznej, operowej, operetkowej i baletowej, oraz jasnym, płynnym stylem dyrygenckim. Szczególną uwagę zwraca na muzykę współczesną i na XIX-wieczne opery, które wyszły już z repertuaru. Wyróżnia się doskonałym przygotowaniem zawodowym przekazanym mu przez jego nauczycieli: Galliniego, Bellugiego, Renzettiego, Gattiego, Musina, Chunga i Temirkanova. Jest lubiany przez orkiestry zarówno za swoją konsekwencję w interpretacji, gust muzyczny, jak i ludzkie cechy. Po zakończeniu dziesięcioletniej działalności w roli pierwszego dyrygenta Orkiestry Kameralnej Milano Classica, w kwietniu 2012 roku mianowany został Głównym Dyrygentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku – gdzie funkcję tę będzie pełnił aż do całego sezonu 2016/17. Od 2006 do 2014 był Głównym Dyrygentem Śląskiej Orkiestry Kameralnej, w latach 2006/2010  jej kierownikiem artystycznym. W 2014 powołany został na stanowisko Dyrygenta i Konsultanta Artystycznego Filharmonii Koszalińskiej – począwszy od sezonu 2014/15. Jest laureatem pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga  w Katowicach w roku 1999. Mediolańczyk, bardzo związanym ze swoim miastem. Dzięki jego bogatej ofercie wydarzeń muzycznych, a zwłaszcza możliwości uczestniczenia od dziecka w wydarzeniach w Teatro alla Scala i w Konserwatorium, mógł rozwinąć swoją pasję do muzyki – szczególnie opery. Po studiach z  fortepianu i kompozycji w Civica Scuola di Musica di Milano podjął decyzję o poświęceniu się karierze dyrygenckiej. W  Mediolanie współpracuje z różnymi instytucjami – takimi jak Accademia Teatro alla Scala, I Virtuosi del Teatro alla Scala oraz orkiestra Fundacji I Pomeriggi Musicali di Milano. We Włoszech współpracowal z Maggio Musicale Fiorentino, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Regio di Torino, Teatro Massimo di Palermo, Fundacją Arena di Verona. Dyrygował w Sali Verdiego w Conservatorio di Milano, w Auditorium del Lingotto di Torino, w Teatro Carlo Felice di Genova, w Teatro Filarmonico di Verona, w Auditorium Paganini di Parma, Teatro Verdi di Busseto, występował na podium głównych orkiestr włoskich. W Europie dyrygował w Konzerthaus we Wiedniu, Brucknerhaus w Linzu, Beethoven Halle w Bonn, Jarhunderthalle Hoechst w Frankfurcie, Accademia Fran Liszt w Budapeszcie, Rudolfinum w Pradze, Festspielhaus w Baden-Baden, Rosengarten w Mannheim oraz w St Petersburgu, Moskwie, Amsterdamie, Monachium, Szeged, Biel, Murten – i w regionie hiszpańskim Extremadura. W Polsce prowadzi regularnie koncerty w głównych Filharmoniach oraz w ramach najbardziej znanych polskich festiwali, kieruje produkcjami operowymi w największych teatrach operowych. Koncertował z Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia oraz Orkiestrą „Sinfonia Iuventus” w sali Filharmonii Narodowej w Warszawie. Prowadził także krakowską Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrę Filharmonii Szczecińskiej i Orkiestrę Filharmonii Rzeszowskiej. W Izraelu dyrygował Israel Sinfonietta Beer Sheva, w Brazylii Orkiestrą Symfoniczną Santo André  – oraz Chilijską Orkiestrą Symfoniczną w Chile. Od 1991 prowadził m.in. dzieła sceniczne – takie jak: Orfeusz i Eurydyka Glucka, Cyganeria Pucciniego, Salome Straussa, Rigoletto, Traviata, Trubadur oraz Nabucco Verdiego, Cosi fan tutte, Don Giovanni i Wesele Figara Mozarta, Cavalleria Rusticana Mascagniego, Cyrulik sewilski Rossiniego, Norma Belliniego, Due timidi i La notte di un nevrastenico Nino Roty, La serva padrone Pergolesiego.

Natan Dondalski
Urodził się w 1980 roku w Olsztynie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 7 lat pod kierunkiem ojca, Jana Dondalskiego, kontynuował ją w Państwowej Szkole Muzycznej im. Chopina w Olsztynie w klasie skrzypiec Antoniego Hoffmana, a następnie u Mirosława Ławrynowicza w Państwowym Liceum Muzycznym im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. W 2004 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Mirosława Ławrynowicza, jako jeden z os-tatnich absolwentów tego pedagoga. Doskonalił umiejętności u tak wybitnych skrzypków jak Grigorij Żyslin w Würzburgu i Rosa Fain w Düsseldorfie. Laureat wielu prestiżowych konkursów skrzypcowych, m.in. w Gdańsku (1994), w Pradze (1994), w Weimarze (im. Spohra, 1995), we Freiburgu (im. Spohra, 1997) i w Warszawie (1997). Uczestniczył w mistrzowskich kursach skrzypcowych u takich sław jak Wanda Wiłkomirska, Marina Jaszwili, Wolfgang Marschner, Pierre Amoyal. Wielokrotny stypendysta Fundacji Kultury Polskiej oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki. Występował w licznych krajach Europy oraz w Japonii. Stale współpracuje z większością polskich filharmonii, koncertował z takimi orkiestrami symfonicznymi jak Polska Orkiestra Radiowa w Warszawie, Orkiestra Symfoniczna Vratislavia, Słowacka Sinfonietta, Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, Orchestra Nationala a Republicii Moldova, Państwowa Orkiestra Symfoniczna w Weimarze, Orkiestra Filharmonii we Freiburgu, SWR Rundfunkorchesters Kaiserslautern, Klassische Philharmonie Bonn. Grał pod batutą takich dyrygentów jak Andrzej Straszyński, Tomasz Bugaj, Simca Heled, Makoto Suehiro, Tadeusz Wojciechowski, Ruben Silva, Jerzy Swoboda, Wolfgang Marschner, Peter Falk, Heribert Beissel, Ovidiu Balan, Marek Pijarowski, Jerzy Salwarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Leoš Svárovský i Antoni Wit. Brał udział w wielu festiwalach krajowych i międzynarodowych, występował w prestiżowych salach koncertowych: Cristal Saal w Obihiro, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Studio koncertowe im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonia Narodowa w Sofii, White Hall w Helsinkach, Meistersinger Halle w Norymberdze, Kolner Philharmonik, Musikhalle w Hamburgu, Liederhalle w Stuttgarcie, Konserthuset w Oslo, Beethovenhalle w Bonn oraz Schauspielhaus w Berlinie. Jest zdobywcą nagród Złotej Dziesiątki „Gazety Olsztyńskiej”, Atutu Warmii i Mazur oraz Stypendium Twórczego Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla radia oraz TV polskiej, czeskiej, mołdawskiej, niemieckiej, francuskiej i fińskiej. Działalność koncertową łączy z pracą na stanowiskach I koncertmistrza Filharmonii Koszalińskiej oraz Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Zdaniem krytyki i prasy zalicza się do czołówki najlepszych polskich skrzypków młodego pokolenia.

Maksym Dondalski
Urodził się w 1989 r. Pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął pod kierunkiem ojca, Jana Dondalskiego. W siódmym roku życia podjął naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Olsztynie w klasie fortepianu prof. Lidii Zaborskiej i skrzypiec pod kierunkiem prof. Zdzisława Wylonka. W latach 2008 – 2013 studiował na wydziale instrumentalnym  Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej i prof. Marcina Baranowskiego, które ukończył z wyróżnieniem. Obecnie jest studentem II roku studiów magisterskich dyrygentury symfonicznej w klasie prof. Piotra Sułkowskiego. Uczestnik i laureat wielu konkursów skrzypcowych:  w wieku 9 lat został laureatem I nagrody na Wielkopolskim Konkursie Skrzypcowym (Poznań, 1998), w 2000 r. wziął udział w V Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu, otrzymując I wyróżnienie; w tym samym roku wystąpił również na Zamku Królewskim w Warszawie. Do jego największych osiągnięć należą m.in.: IV nagroda na I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. G. P. Telemana w Poznaniu  (2004), I miejsce i nagroda za najlepsze wykonanie utworu N. Paganiniego na II Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym „Młody Paganini” w Legnicy (2004), I miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym „Młodzi Wirtuozi” w ramach II Międzynarodowego Festiwalu „Paganini 2004” we Wrocławiu (2004). Dwukrotnie wziął udział w Międzynarodowym Konkursie Młodych skrzypków im K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie (2003,2004). Był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz dzieci oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W lipcu 2002 wziął udział (jako solista) w Bydgoskich  Impresjach Muzycznych, które odbywały się pod patronatem Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego oraz Ministerstwa Kultury. W lipcu 2003 uczestniczył w Kursie „Salony u Mistrza – w stronę Artura Rubinsteina” pod kierunkiem Konstantego Andrzeja Kulki w Bydgoszczy, a w sierpniu 2004 brał udział w Kursie Mistrzowskim w Krzyżowej pod kierunkiem prof. A. Kosteckiego. Na koncie ma liczne występy solistyczne – występował m.in. z Warmińsko-Mazurską Orkiestrą Symfoniczną, wykonując  I Koncert skrzypcowy op. 6 N. Paganiniego ( X 2004), w koncercie z cyklu „Grajmy w Młodość (III 2008) – Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 P. Czajkowskiego, z Legnicką Orkiestrą Symfoniczną (III 2005) – I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 H. Wieniawskiego, z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Koszalińskiej (II 2009) – Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 P. Czajkowskiego, z Filharmonią Opolską (VI 2013), z Sinfonią Baltica w Słupsku (VIII 2013), z Filharmonią Gorzowską (III 2014) – Grand Duo Concertante na skrzypce, kontrabas i orkiestrę G. Bottesiniego. Koncertował we Francji (Chateauroux, X 2004) oraz Rosji (Kaliningrad, XI 2004, 2005); 7 grudnia 2007 wystąpił z recitalem skrzypcowym w Berlinie, a w maju 2008 – na Festiwalu im. F. Nowowiejskiego w Barczewie. Od stycznia 2013 roku jest liderem I skrzypiec  – koncertmistrzem  w Filharmonii Gorzowskiej.


BILETY: 25, 30, 35 zł
Sprzedaż: kasa biletowa Filharmonii Koszalińskiej w godz. 11.00-15.00

Sponsorzy:

            sponsor-firmus  

© 2017 Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie

Wykonanie: WEBSERWIS